گزارش کارآموزی در اداره امور مالیاتی واقع در ابهر

Internship Report of Finance

محل کارآموزی در اداره امور مالیاتی واقع در ابهر- ابتدای خیابان 17 شهریور می باشد.
کل گزارش کار من در این اداره شامل فعالیت هایی بود که در دفترچه گزارش کار روزانه توضیح دادم.
که بطور خلاصه عبارتند از :

  1. ثبت اظهارنامه ها
  2. ثبت ابلاغ ها
  3. شماره زدن به آنها
  4. گزارش گیری
  5. اصلاح اظهار نامه ها
  6. ثبت پرونده های نقل و انتقال
  7. و…

گزارش جامع از فعالیتها و قوانین حاکم در این اداره بدین صورت است:

اقتصاد و مسئله اعتماد
عامل رشد ثروت ملل چیست؟ برخی، رگه های غنی منابع معدنی مانند نفت یا زغال سنگ را منشا ثروت می دانند. شرایط جغرافیایی نیز در این موضوع نقش اساسی دارد. در صورتی که سایر عوامل را یکسان در نظر بگیریم ، کشورهایی که از نظر جغرافیایی در آب وهوای معتدل قرار گرفته اند اغلب ثروتمند تر از کشورهای نزدیک خط استوا هستند. پس از پان نهاده ها، یعنی حاکمیت قانون و(احتمالا”) دموکراسی است که در این زمینه حائز اهمیت است. به اعتقاد بیشتر اقتصاددانان پس از آدام اسمیت ، دست نامرئی بازار عامل مهم دیگری است که اعمال خودخواهانه بشر را در جهت خدمت به منافع عمومی هدایت می کند.

از نظر نظریه پردازان سرمایه اجتماعی چیزی است که مردم می توانند آن را برای خود ایجاد کنند . همان طور که ثروت مالی را از طریق پس انداز یا سرمایه گذاری به دست می آورند یا «سرمایه انسانی» را از طریق کسب مهارت ها آموزش تحصیل می کنند. به عنوان مثال ، یک پزشک می تواند در اموری بیش از آموزش پزشکی صرف سرمایه گذاری کند؛ او با عضویت در باشگاهی محلی می تواند بهتر با بیماران خود آشنا شود و احتمالا” درآمد آتی خود را افزایش دهد.

گلزر، لاییسون و ساسردوت دریافته اند که سرمایه گذاری در سرمایه اجتماعی (آن طور که خود آن را تعریف می کنند)،مشخصاتی مشابه با سرمایه گذاری در سرمایه انسانی یا مالی دارد. به عنوان مثال، مردم در جوانی به جوامع حرفه ای می پیوندند و در زمان پیری با اتکا به روابط کاری که در ابتدا ایجاد کرده اند، درست مانند یک پس انداز از ثمرات آن بهره می برند.

هر چه احتمال ماندگاری مردم در یک مکان بیشتر باشد، سرمایه گذاری آنها در سرمایه اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت ؛ پدیده «بولینگ زدن به تنهایی» را می توان تا حدودی به افزایش تحرک نسبت داد. مردم زمانی که امکان بهره برداری بیشتری داشته باشند، در سرمایه اجتماعی بیشتر سرمایه گذاری خواهند کرد. زمانی که برای ایشان نفعی در بر نداشته باشد، همسایگان خود را نادیده خواهند گرفت. انسان اقتصادی زندگی می کند.

البته طبق تعریف، تصمیم های سرمایه گذاری در سرمایه اجتماعی نه تنها برافراد بلکه بر سایرین نیز تاثیر گذارند. اینکه سرمایه اجتماعی را بر حسب اجتماع یا اعتماد تعریف کرده و چنین آثار سرریزی را همواره مثبت در نظر بگیریم، موضعی اغوا کننده خواهد بود. اما این موصوع نمی تواند این طور باشد. به عنوان مثال، اگر مردم در جهت منافع گروهی عمل کنند که به آن تعلق دارند ، سایرین ممکن است زیان ببیند؛ در مثال، یک انجمن یا گروه حرفه ای ممکن است موانع وحق ورود را در سطحی بالا نگاه دارد، یا آنکه برخی گروه ها ممکن است به طور کلی بیگانگان را محروم کنند .

در آخرین مقاله از این مجموعه مقالات، استیون دورلاف از دانشگاه ویسکانسین اظهار می دارد که تحقیقات وپژوهش های مربوط به سرمایه اجتماعی قدری بیش از حد غیر واقع بینانه شده اند. برای ارائه تعریف دقیقی از سرمایه اجتماعی کافی نیست ، شاید در مفهوم سرمایه اجتماعی بیش از حد مبالغه شده است که بتوان به کمک آن دلیل ثروتمند شدن ملل را توضیح داد. به تدریج با ورود هر چه بیشتر اقتصاددانان به این صحنه مستعد، انتظار می رود نااطمینانی در مورد این مفهوم بیشتر شده و بحث و جدل در مورد آن نیز بیشتر شود.

ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده
در نظام های اقتصادی مدرن، مالیات ها یکی از اصلی ترین ابزارهای سیاست های مالی دولت ها به شمار می روند و نقشی کلیدی در تامین منابع درآمدی ایفا می کنند. در این راستا، دولت ها ناگزیرند برای پاسخگویی به هزینه های روزافزون عمومی، به شناسایی راهکارهایی نوین در راستای توسعه منابع مالیاتی خود روی آورند؛ راهکارهایی که در کنار افزایش پوشش مالیاتی، کاهش هزینه های وصول، مقابله موثر با پدیده فرار مالیاتی، و کاستن از فاصله میان درآمد بالقوه و بالفعل مالیاتی را نیز هدف قرار دهند.

با وجود اهمیت مالیات های مستقیم، ویژگی هایی همچون تشریفات گسترده اداری، هزینه های بالای وصول، و دشواری های تشخیص و ارزیابی، دستیابی به این اهداف را با چالش های اساسی مواجه کرده است. از همین رو، تمرکز بر مالیات های غیرمستقیم و اصلاح آن ها به عنوان راهکاری اثربخش در دستور کار دولت ها قرار گرفته و تلاش های گسترده ای برای ایجاد یک نظام نوین و پیشرفته مالیاتی شکل گرفته است.

یکی از بارزترین جلوه های این تحولات، استقرار و اجرای مالیات بر ارزش افزوده است؛ نوعی مالیات چندمرحله ای که بر کالاها و خدمات در زنجیره تولید تا مصرف تعلق می گیرد. این مالیات از ارزش افزوده ایجاد شده در هر مرحله تولید و توزیع اخذ می شود و از جهاتی نسخه تکامل یافته مالیات بر فروش تلقی می گردد. تفاوت اصلی آن با مالیات بر فروش در این است که اخذ آن صرفاً محدود به مرحله نهایی فروش نیست، بلکه در تمام مراحل زنجیره تامین انجام می گیرد.

اجرای صحیح و اصولی این نوع مالیات مستلزم تدوین قوانین شفاف، طراحی فرآیندهای کارآمد اجرایی، و هماهنگی کامل با شرایط اقتصادی، اجتماعی و نهادی هر کشور است. یکی از ویژگی های مهم مالیات بر ارزش افزوده، گستردگی پایه مالیاتی و سهولت نسبی در وصول آن است که در نهایت به افزایش پایدار درآمدهای دولت می انجامد. افزون بر این، چون این مالیات در طول سال مالی به صورت مرحله به مرحله محاسبه و وصول می شود، پایداری نسبی در جریان درآمدهای مالیاتی را تضمین می کند.

ویژگی نظارتی مالیات بر ارزش افزوده، نظیر الزام به صدور فاکتور رسمی، ثبت صورت حساب ها و مستندسازی معاملات مالی، موجب شفافیت اقتصادی شده و امکان شناسایی دقیق فعالان اقتصادی را فراهم می آورد. این شفافیت، از یک سو راه را بر فساد مالی می بندد و از سوی دیگر، زمینه ساز بهبود نظام تشخیص و وصول مالیات بر درآمد می شود.

با این حال، تاثیرات مالیات بر ارزش افزوده محدود به جنبه های اقتصادی نیست. آثار اجتماعی و توزیعی آن نیز قابل توجه است. از مزایای آن می توان به تقویت تحرک سرمایه، افزایش کارایی اقتصادی، انسجام در ساختار بازرگانی، تعادل تراز پرداخت ها، و آماده سازی نظام مالیاتی برای تعامل با اقتصاد جهانی اشاره کرد. اما باید به پیامدهای منفی آن نیز توجه داشت؛ افزایش احتمالی فشار تورمی و تهدید عدالت اجتماعی، از جمله چالش های این مالیات هستند.

برای کاهش آثار منفی، می توان سیاست های مکملی مانند معافیت کالاهای ضروری، و اعمال نرخ های بالاتر بر کالاهای لوکس را در دستور کار قرار داد. در نهایت، مالیات بر ارزش افزوده می تواند به عنوان گامی بلند در جهت مدرن سازی نظام مالیاتی، گسترش پایه مالیاتی، و افزایش شفافیت و بهره وری اقتصادی تلقی شود، مشروط بر آنکه با سازوکارهای اجرایی مناسب و سازگار با ساختار بومی کشور همراه باشد.

فهرست مطالب

  • اقتصاد و مسئله اعتماد
  • مالیات برارزش افزوده :
  • بیم ها وامیدها
  • ۱-ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده
  • ۲-ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده
  • الف) مزایای مالیات بر ارزش افزوده
  • ب) معایب مالیات بر ارزش افزوده
  • انواع مالیات بر مصرف و فروش
  • الف) مالیات بر عمده فروشی و خرده فروشی
  • ج) مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر مصرف و فروش در ایران
  • دلایل جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده به جای مالیات بر مصرف و فروش
  • نرخ مالیات قبل از اصلاح قانون مالیات
  • توجیه اقتصادی اصلاح نرخ مالیاتی
  • دوگانگی بین مالیات بر سود شرکتها و مشارکتهای مدنی
  • رعایت عدالت مالیاتی
  • ۱- میزان دستیابی به نظام مالیاتی به اهداف :
  • ۱-۱ کسب درآمد :
  • ۲-۱ : توزیع درامد :
  • ۳-۱ : تخصیص بهینه منابع :
  • ۲- نقاط ضعف سیستم عاملی :
  • مقایسه نظام مالیاتی ایران با سایر کشورها از لحاظ کسب درآمد
  • نتیجه گیری
  • منابع

تعداد صفحات: 45

فرمت فایل: WORD