دانلود مقاله مدیریت استراتژیک

Strategic Management

این مقاله به بحث مدیریت استراتژیک می پردازد؛ ابتدا بحث با تعریفی پیرامون مدیریت و استراتژی آغاز و فرایند مدیریت استراتژیک در پنج مرحله، تجزیه و تحلیل محیطی، پایه گذاری جهت گیری سازمانی، هدف گذاری، تعیین و تدوین استراتژی ها، بسترسازی و اجرای استراتژی ها و کنترل استراتژی ها توضیح داده شده است.

مهارت های بنیادین شامل مهارت تعامل، تخصیص، نظارت و سازماندهی می شود.پژوهشهای انجام گرفته ، مزایایی را برای تفکر استراتژیک و تعهد عمیق به فرایند مدیریت استراتژیک قایل است، از جمله تفکر و تعهد استراتژیک :

۱- سطوح مختلف مدیریت سازمان را در تعیین اهداف ، هدایت و راهنمایی می کند.
۲- شناسایی و پاسخگویی به موج تغییرات، فرصتهای جدید و تهدیدات در حال ظهور را تسهیل می کند.
۳- منطق مدیریت را در ارزیابی نیاز به سرمایه و نیروی کار تقویت می سازد.
۴-کلیه تصمیم گیریهای مدیران در زمینه استراتژی را در کل سازمان هماهنگ می نماید.

۵- سازمان را قادر می سازد که موقعیت واکنشی (Reactive)خود را به وضعیت کنشی وآینده ساز (Proactive) تبدیل کند.مزایای فوق به سازمانها توانایی آن را می بخشد که به جای آن که صرفاً پاسخگوی نیروهای رقابتی بوده و در مقابل شرایط متغیر حاکم بر خود واکنش نشان دهند ، خود بر آنها تاثیر گذارند.

از لحاظ مفهومی مدیریت استراتژیک با تحول در تئوری های مدیریت همگامی دارد. مکاتب کلاسیک رفتاری و کمی مدیریت بر جنبه هایی از سازمان و عملکرد آن تاکید می کردند که توسط مدیریت قابل کنترل بود. مسایلی از قبیل برنامه ریزی تولید، رفتار زیردستان، بهبود محیط کار، نقش گروههای غیررسمی در بازدهی کار، مدل های کمی تصمیم گیری و غیره. لیکن هرگز فضای سیاسی جامعه ، احساس افراد و نهادهای خارج از سازمان، مساله اصلی آنها نبود. چرا که محیط از ثباتی نسبی برخوردار بود و چنین نیازی هم احساس نمی شد.

به تدریج با رشد مستمر اقتصادی، اوضاع قابل اطمینان محیطی از میان رفت و تغییرات و حوادث شتابنده ای در جهان اتفاق افتاد. لذا تغییرات و دگرگونی های سریع و پیچیده جامعه و تاثیر آن بر رشد و توسعه شرکت ها موجب شد که مدیران توجه خود را به محیط سازمان معطوف گردانند و مفاهیمی مانند سیستم، اقتصاد، برنامه ریزی بلند مدت، استراتژی و فرایند مدیریت استراتژیک مورد توجه صاحب نظران مدیریت قرار گیرد. این مفاهیم و نظریات پاسخ علم مدیریت به دگرگونی و تغییرات وسیع اقتصادی واجتماعی بود.

توجه به محیط، آگاهی از تاثیر متغیرهای محیطی و ارائه چشم اندازی از فعالیت آینده برای سازمان ها، لزوم آمادگی برای برخورد با تغییرات مداوم را توجیه می کند. وجود عدم قطعیت های محیطی (Uncertainities) در مسایل سازمانی به لحاظ مبهم بودن و طبیعت احتمالی رخدادهای آتی و آمادگی سازمان ها جهت تغییر، برخوردی متفاوت با تغییر، نوع تصمیمات ، عوامل جدید موثر بر تصمیم گیری و قطعیت در مورد تغییرات آینده، توجه به استفاده از مدل مدیریت استراتژیک را افزون تر می کند.

فهرست مطالب:
فایل اول: فرهنگ و مدیریت استراتژیک
جایگاه مدیریت استراتژیک
چرا فرهنگ؟
اعتقاد به ایجاد تحول و نوآوری
بررسی محیطی (محیط داخلی و خارجی)
تعیین چشم انداز کارآمد یا نقاط مطلوب
توانمند سازی سازمان (ایجاد ظرفیت)
استراتژی سازی
تدوین برنامهٔ استراتژیک
تعیین تاکتیک
اجرای برنامه (آغاز عملیات)
مدیریت ریسک استراتژیک
سوانح و ریسک های وابسته به آن برای یک سازمان
ریسک های واقعی و ریسکهای تجاری
ریسکهای وابسته و ریسکهای ناوابسته
ریسک های استراتژیک
چارچوب مدیریت ریسک
یک استراتژی جامع
نتیجه گیری

فایل دوم: مدیریت استراتژیک
تعریف مدیریت
استراتژی
مدیریت استراتژیک
تجزیه و تحلیل محیطی
پایه گذاری جهت گیری های سازمانی
هدف گذاری
تعیین و تدوین استراتژی ها
بسترسازی و اجرای استراتژی ها
کنترل استراتژی ها
اهدافی که به مدیریت ارشد در مدیریت استراتژیک کمک می کنند
مزایای مدیریت استراتژیک
منابع و مآخذ

فایل سوم: مدیریت استراتژیک
تعریف مدیریت استراتژیک چیست؟
مراحل مدیریت استراتژیک چیست؟
مزایای مدیریت استراتژیک چیست؟
ویژگی های مدیریت استراتژیک چیست؟
تاثیر مدیریت استراتژیک بر عملکرد کدامند؟
نحوه تکامل مدیریت استراتژیک چگونه است؟
مدیریت استراتژیک طی چهار مرحله تکامل می یابد
مدیریت استراتژیک و موانع آن
ضرورت استفاده از مدیریت استراتژیک
فرآیند مدیریت استراتژیک
برای اجرای استراتژیها باید از دو ابزار زیر بهره گرفت
ارزیابی استراتژی
موانع و مشکلات طراحی برنامه های استراتژیک
سه رویکرد برتر در مدیریت استراتژیک
نظریه های اولیه استراتژی
تئوری سازمان صنعتی
دیدگاه فرآیندی در استراتژی
رویکرد مبتنی بر منابع
ویژگیهای منابع استراتژیک
نتیجه گیری

تعداد صفحات: 65

فرمت فایل: WORD