این پاورپوینت در مورد طرح توجیهی احداث کارگاه تولید قالپاق رینگ خودرو است و به بررسی امکان سنجی، تحلیل بازار، فرآیند تولید و سرمایه گذاری در صنعت قطعات خودرو می پردازد.
مقدمه
این گزارش به بررسی اولیه امکان سنجی تولید قالپاق خودرو اختصاص دارد. در تدوین این گزارش از چارچوب متدولوژی مطالعات امکان سنجی بهره گرفته شده و کلیه مراحل مطابق با این رویکرد تنظیم گردیده است. در گام نخست محصول مورد نظر یعنی قالپاق خودرو با دقت کامل معرفی شده و ویژگی های آن به تفصیل شرح داده می شود. پس از معرفی محصول تحلیل دقیقی از وضعیت بازار نیازها روندهای موجود و فرصت های پیش رو ارائه خواهد شد. سپس در بخش فنی گزارش فرآیندهای تولید تجهیزات مورد نیاز زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و الزامات فنی پروژه مورد بررسی قرار می گیرد.
در ادامه ظرفیت های اقتصادی طرح تحلیل شده و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی آن با در نظر گرفتن تمام جوانب مالی و اجرایی برآورد می گردد. هدف نهایی این گزارش آن است که سرمایه گذاران و علاقه مندان گرامی با اتکا به اطلاعات جامع و دقیق موجود بتوانند تصمیم گیری های اقتصادی خود را با آگاهی کامل و دیدی روشن اتخاذ نمایند. امید است این مطالعه گامی موثر هرچند کوچک در مسیر اعتلای صنعت کشورمان باشد و نقشی سازنده در توسعه اقتصادی ایفا کند.
معرفی محصول
در این طرح هدف اصلی تولید قطعاتی به نام قالپاق برای خودروها است. قالپاق قطعه ای است که بیشتر جنبه تزئینی دارد و بر روی رینگ چرخ ها نصب می شود تا جلوه ای زیباتر به ظاهر خودرو ببخشد. این قطعه اگرچه تاثیر فنی خاصی در عملکرد خودرو ندارد اما در ارتقای نمای ظاهری آن نقش مهمی ایفا می کند. برای هر خودرو به تعداد چرخ ها استفاده از قالپاق ضرورت دارد.
قالپاق ها معمولا از جنس پلاستیک هایی سبک و منعطف تولید می شوند؛ ویژگی ای که موجب می شود وزن آن ها بسیار کم بوده و نصبشان روی چرخ هیچ فشاری به سیستم خودرو وارد نکند. این قطعه ها بر اساس نوع رینگ طراحی می شوند و هر مدل از قالپاق با یک نوع خاص از رینگ سازگاری دارد. بنابراین با توجه به تنوع بالای رینگ در خودروهای مختلف تولید قالپاق ها نیز نیازمند طیف متنوعی از طراحی ها است. همچنین برای جذب بیشتر مشتریان تولیدکنندگان تلاش می کنند ظاهر قالپاق ها را در شکل ها و طرح های گوناگون ارائه دهند تا پاسخگوی سلیقه های متنوع بازار باشند.
بازار OEM :
بازار قطعات خودرو عمدتاً توسط خودروسازان داخلی شکل گرفته است؛ به طوری که شرکت های تامین کننده مرتبط با این خودروسازان نیازهای قطعه ای خود را از تولیدکنندگان تخصصی تامین می کنند. از جمله بازیگران اصلی این حوزه می توان به ساپکو به عنوان تامین کننده قطعات برای ایران خودرو سازه گستر سایپا که با مجموعه سایپا همکاری دارد و همچنین اپکو که نیازهای ایران خودرو دیزل را تامین می کند اشاره کرد. این شرکت ها نقش کلیدی در جریان تامین و توزیع قطعات در زنجیره تولید صنعت خودرو کشور دارند.
بازار OES:
بازار خدمات پس از فروش خودرو به طور مستقیم زیرمجموعه ای از شرکت های تولیدکننده خودرو در کشور به شمار می رود. در این حوزه مجموعه هایی همچون سازمان ایساکو وابسته به ایران خودرو سایپا یدک شرکت گسترش خدمات پارس خودرو و همچنین مزدا یدک فعالیت دارند. این شرکت ها مسئولیت ارائه خدمات تعمیر نگهداری و تامین قطعات را پس از فروش خودرو بر عهده دارند و بخشی جدانشدنی از زنجیره پشتیبانی محصولات خودروسازان داخلی به حساب می آیند.
بازار AM :
بازار قطعات یدکی خودرو در کشور شامل مجموعه ای گسترده از فروشگاه ها و عرضه کنندگان قطعات است که به صورت مستقل و بدون وابستگی مستقیم به شرکت های خودروساز فعالیت می کنند. این مراکز نقش مهمی در تامین نیاز مصرف کنندگان به قطعات خودرو دارند و بخش قابل توجهی از خدمات تعمیر و نگهداری خودروها را پشتیبانی می کنند.
در این میان محصول مورد نظر در این طرح یعنی قالپاق خودرو یکی از اجزای کاربردی و رایج در بدنه خودروها به شمار می رود. قالپاق در تمامی خودروها مورد استفاده قرار می گیرد هرچند بسته به نوع خودرو طراحی و مشخصات فنی آن متفاوت خواهد بود. این موضوع نشان می دهد که بازار مصرف این محصول بسیار وسیع و متنوع است. صنعت قطعه سازی از جمله صنایع پایه ای و مهم در اقتصاد هر کشوری محسوب می شود. قطعات تولیدی این حوزه هم در فرآیند تولید خودروها و هم در بازار خدمات پس از فروش مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل رشد و توسعه این صنعت می تواند به طور مستقیم بر پیشرفت صنعت خودروسازی تاثیر بگذارد. قطعه سازی را می توان یکی از ارکان پیشرفت صنعتی کشورها دانست.
در حال حاضر تعداد زیادی از واحدهای صنعتی در ایران به تولید قطعات خودرو مشغول هستند. محصولات این واحدها نه تنها در خودروهای سواری بلکه در وسایل نقلیه صنعتی و ماشین آلات کشاورزی نیز کاربرد دارند. اهمیت این حوزه برای رشد و پویایی اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و می توان گفت که قطعات تولیدشده در این بخش زیرساخت اساسی در توسعه صنعت به شمار می روند.
- نام محصول : تولید قالپاق رینگ
- ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) : 160 هزار دست در سال
- موارد کاربرد: انواع خودرو
- اشتغال زایی (نفر): 27
فهرست مطالب
معرفی محصول
نام و کد محصولات (آیسیک ۳)
شماره تعرفه گمرکی
شرایط واردات محصول
بررسی و ارئه استانداردهای موجود در محصول (ملی یا بین المللی)
بررسی و ارئه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
معرفی موارد مصرف و کاربرد
بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
شرایط صادرات
۲- وضعیت عرضه و تقاضا
- بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون
- بررسی وضعیت طرح های جدید و طرح های توسعه در دست اجرا
- بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال ۱۳۸۵
- بررسی روند مصرف از اغاز برنامه سوم تاکنون
- بررسی روند صادرات محصول از اغاز برنامه توسعه سوم تا پایان سال ۱۳۸۵
- بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم
۳- برسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
۴- تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های موسوم در فرآیند تولید محصول
۵- بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد حجم سرمایه ثابت مورد انتظار
۶- برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و منابع تامین آن
۷- پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح
۸- وضعیت تامین نیروی انسانی و تعداد اشتغال
۹- بررسی و تعیین میزان آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی
۱۰- وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی
۱۱- تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید