مقاله بررسی تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

این مقاله در مورد بررسی تفاوت‌ های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان است و به تحلیل عوامل روانی، علائم رفتاری و تفاوت‌های جنسیتی در تجربه اضطراب اجتماعی می‌پردازد.

اضطراب اجتماعی

مقدمه
اضطراب اجتماعی نوعی نگرانی روانی است که بیشتر در موقعیت‌ های ارتباطی و تعاملات رو در رو با دیگران رخ می‌ دهد. افرادی که با این اضطراب دست‌ و پنجه نرم می‌ کنند، معمولاً با مشکلاتی چون کاهش تمرکز، تنش عصبی و افزایش فشارهای روانی مواجه هستند. این افراد به خوبی می‌ دانند که منبع اصلی ناراحتی و استرس‌ شان موقعیت‌ های اجتماعی فعلی یا آنچه در آینده نزدیک انتظارشان را می‌ کشد، است. هر چند که برخی مواقع همه ما در موقعیت‌ هایی مانند مصاحبه‌ های کاری یا سخنرانی در جمع، دچار احساس نگرانی و اضطراب می‌ شویم، اما اضطراب اجتماعی به شکل مزمن‌ تر و عمیق‌ تری تجربه می‌ شود و همچنان موضوعی است که پژوهشگران علوم روانشناسی و ارتباطات به طور گسترده آن را بررسی می‌ کنند.

در ادبیات روانشناسی، این نوع اضطراب با اصطلاحاتی مانند خجالتی بودن، اضطراب زمانی، اضطراب ارتباطی، کم‌ گویی و ترس از حضور در جمع شناخته شده است. گرچه برخی از روانشناسان بین این مفاهیم تمایز قائل می‌ شوند، اما اکثر تحقیقات نشان می‌ دهد که اضطراب اجتماعی و خجالت‌ زدگی از نظر مفهومی بسیار نزدیک به یکدیگرند و اغلب به جای هم به کار می‌ روند. همچنین، اضطراب زمانی و ترس از حضور در برابر دیگران نمونه‌ هایی خاص از اضطراب اجتماعی محسوب می‌ شوند و تحلیل‌ های آماری وجود همبستگی قابل توجهی بین این مفاهیم را تایید می‌ کند.

مهم است بدانیم که اضطراب اجتماعی با درونگرایی متفاوت است؛ زیرا افراد درونگرا معمولاً ترجیح می‌ دهند به جای شرکت در جمع، زمان خود را به تنهایی بگذرانند، اما کسانی که اضطراب اجتماعی دارند اغلب از خجالت و دوری از اجتماع ناراضی و ناراحتند. در یک تحقیق مشخص شده که تقریباً دو سوم این افراد خجالتی بودن خود را به عنوان مشکلی واقعی تجربه می‌ کنند و حدود یک چهارم آنها به دنبال راه‌ هایی برای مدیریت و کاهش این اضطراب هستند.

بیان مسئله (موضوع تحقیق)
ویژگی‌ های اشخاص مبتلا به اضطراب‌ های اجتماعی
اشخاصی که از اضطراب‌ های اجتماعی رنج می‌برند در موقعیت‌ های اجتماعی که قرار می‌گیرند دچار مشکل می‌شوند. این اشخاص می‌گویند هنگامی که مجبور به گفتگو با دیگران هستند دچار حالت عصبی و احساس نامطلوبی می‌شوند.

آنان به نظر دیگران نسبت به خودشان توجه دارند. آنان وقتی که با افراد جدید آشنا می‌شوند و یا مجبور هستند در مقابل حضار صحبت کنند خیلی خجالتی می‌شوند. اغلب این افراد فکر می‌کنند ممکن است کارشان اشتباه باشد و یا احمقانه به‌ نظر آید. اشخاص خجالتی اغلب دچار لکنت زبان می‌شوند، در گفتار دچار اشتباه می‌شوند، علائم عصبی در ظاهرشان دیده می‌شود، مانند عرق ریختن و لرزش بدن. این احساسات فقط در ذهن اشخاص اضطراب اجتماعی نیست.

فهرست مطالب
مقدمه ۵
بیان مسئله ۷
هدف از تحقیق و اهمیت مساله ۱۴
فرضیه تحقیق ۱۶
متغیرهای پژوهش ۱۶
فصل دوم : ادبیات پیشینه در تحقیق
اضطراب و فشار روانی ۲۰
اجزای اضطراب ۲۱
انواع اضطراب ۲۴
اندازه‌گیری اضطراب ۲۷
اضطراب امتحان ۲۵
رویکردهای درمانی اضطراب (رفتار درمانی ، درمان شناختی – رفتاری) ۲۹
بحران اضطراب در نوجوانی ۳۴
دیدگاههای نظری درباره روانشناختی اضطراب ۳۵
نظریه‌های اضطراب ۴۸
کنار آمدن با اضطراب ۵۲
مکانیسم‌های دفاعی ۵۴
اضطراب طبیعی و اضطراب بیمارگونه ۵۶
اضطراب و یادگیری ۶۰
علتهای رایج اضطراب ۶۲
آشوب و اضطراب نوجوانی (Adolescent Turmoil) 64
نظریه‌های روانکاوی ، رفتار ، وجودی و زیست شناختی درباره اضطراب اجتماعی  ۶۲
فصل سوم : طرح تحقیق
جامعه مورد تحقیق ۶۸
روش نمونه‌گیری ۷۱
ابزار تحقیق ۷۱
روش نمره‌گذاری ۷۲
فصل چهارم :
ارائه داده ها ۷۱
محاسبات آماری ۷۳
فصل پنجم :
خلاصه ونتیجه‌گیری ۸۲
محدودیتها و پیشنهادات تحقیقی ۷۷
فهرست منابع ۸۴
پیوست ۸۶
همراه با پرسشنامه در پیوست

تعداد صفحات: 88

فرمت فایل: WORD