این طرح درس روش تدریس درس 11 اجتماعی سوم را با فعالیت های گروهی و شناسایی منابع طبیعی و انسانی از طریق وسایل روزمره معرفی می کند.
برای آغاز فعالیت، دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کنید و از هر گروه بخواهید فهرستی از وسایل و مواد مصرفی روزانه خود تهیه کنند؛ مانند نان، شیر، چای، لباس، کفش، کتاب، دفتر و خودکار. سپس آنها را تشویق کنید تا درباره مواد تشکیل دهنده هر یک از این وسایل فکر کنند و منبع اولیه آن ها را شناسایی نمایند.
شما می توانید تعدادی تصویر مرتبط با وسایل مختلف را روی برگه هایی بچسبانید و جلوی هر تصویر علامت سوال بگذارید. سپس به هر گروه یک برگه حاوی تصاویر داده و بخواهید درباره منبع ساخت آن وسایل تبادل نظر کنند. ابتدا یک نمونه برای آنها شرح دهید و بعد از آن گروه ها تلاش کنند بر اساس نمونه شما، نام و منبع هر تصویر را بیان کنند.
پس از انجام فعالیت، هر گروه می تواند نتایج و برداشت های خود را با سایرین به اشتراک بگذارد. مثلاً گروهی ممکن است بگوید…
در این بخش، طرح درس و روش تدریس درس یازدهم اجتماعی پایه سوم به صورت فایل ۶ صفحه ای آماده شده که در دو قالب ورد و پی دی اف در دسترس است و قابلیت ویرایش دارد.
اهداف کلی این درس عبارتند از:
- شناخت انواع منابع طبیعی و انسانی
- توضیح موارد مورد نیاز برای کشاورزی و دامپروری
- ارائه مثال هایی مرتبط با منابع و کالاهای تولیدشده از آنها
- شناسایی منابع ضروری برای رفع نیازها از طریق تصاویر یا زندگی واقعی
- اشاره به نقش نفت و فلزات در تامین وسایل و تجهیزات زندگی روزمره