مقاله آماده قابل استفاده برای دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی. این مقاله به زبان انگلیسی به همراه ترجمه فارسی است که وضعیت آموزش هنر در ژاپن را مورد بررسی قرار می دهد.
وضعیت فعلی آموزش هنر در ژاپن
- قانون اساسی ژاپن و قانون اساسی آموزش و پرورش
- قانون اساسی ژاپن در سال 1946 و قاون اساسی آموزش و پرورش در سال 1947 تصویب شده است. ماده 26 قانون اساسی تصریح می کند: همه مردم حق دریافت آموزش مساوی را مطابق با توانایی هایشان دارند (آنچکه تمهیدات آن در قانون پیش بینی شده است). بر اساس روح این ماده ، تمهیدات خاصی برای سیستم مدرسه، مدیریت آموزشی و حمایت مالی و دیگر موارد در نظر گرفته شده است و اکثر قوانین و مقررات آموزشی دیگر از طریق قانون اساسی آموزش و پرورش و مقررات آموزشی مدرسه تدوین شده است.
قانون اساسی برای ترویج فرهنگ و هنر:
قانون اساسی فرهنگ و هنر که در سال 2001 تصویب شد ، سیاست های دولت ژاپن را که باید برای خط مشی ترویج فرهنگ و هنر اتخاذ کند از قبیل توافقنامه آموزش و موسسات تحقیقاتی که با فرهنگ و هنر مرتبط هستند و اصلاح آموزش که با فرهنگ و هنر مرتبط است از قبیل یادگیری های آزمایشگاهی را تصریح می کند.
- آموزش هنر در مدارس ابتدایی و متوسطه
- چارچوب عمومی: آموزش ابتدایی و متوسطه در ژاپن به ترتیب به 1- مدارس ابتدایی که آموزش های اولیه را به کودکان سنین 6 تا 12 سال عرضه می کند که آن با رشد جسمی و ذهنی آنها مطابقت دارد. 2- مدارس متوسطه که آموزش از پایه های پایین تا پایه های بالاتر را برای کودکان 12 تا 15 سال به طور منظم اجرا می کند تا رشد ذهنی و جسمی آن ها را تضمین کند و در پایه های بالاتر مثل موسسات نیمه وقت آموزشی نیز به همین صورت.
وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری(MEXT) موضوعاتی را برای عرضه در پایه های بالا و پایین متوسطه و ابتدایی و نیز تعداد استاندارد ساعات مدرسه را برای هر موضوع فراهم کرده اند.
همچنین وزارتخانه های مذکور محتوای استاندارد و اهداف معین برای هر محتوا یا هر حوزه ای از فعالیت های مدرسه در دوره های مطالعه را تعیین کرده اند که برنامه های ملی را برای برنامه درسی هر 4 سطح مدرسه یعنی مهد کودک، مدارس ابتدایی، متوسطه پایین و بالا ارائه می دهد. محتوا دوره های مطالعه در مدارس مذکور بوسیله وزارتخانه های مذکور شرح و سیاست گذاری شده است که همه این موارد به ارگان های مشورتی (شورای مرکزی آموزش و پرورش) گزارش می شود.
هر مدرسه برنامه درسی خودش را مطابق با مفاد اساسنامه مربوطه و دوره مطالعه و نیز ملاحظات برنامه درسی واقعی و محلی مدارس که منطبق بر ویژگی های کودکان از لحاظ رشد ذهنی و جسمیشان است، سازمان داده و اجرا می کند.
جدول 1 و 2 موضوعاتی را که در مدارس ابتدایی و متوسطه و نیز استانداردهای ملی میزان ساعات درسی مدارس اختصاص داده شده برای هر موضوع را که در قوانین و مقررات اجرائی مدارس پیش بینی شده است را ارائه می دهد. دانش آموزان مدارس متوسطه معمولاً یک دوره انتخابی از بین موسیقی، هنرهای زیبا، تولید صنایع دستی و خطاطی را کامل می کنند.