مقدمه
ضرورتهای فرهنگی و اجتماعی مشاوره و راهنمایی نقش آن در پویایی جامعه، مردم گسترش کمی و کیفی آن در سرتاسر ایران و بهره وری مطلوب از خدمات راهنمایی نیاز حیاتی مدارس، خانواده ها، مراکز شغلی و تمام اقشار جامعه را به راهنمایی و نقش و جایگاه مهم آن را در جامعه مشخص می کند. امید داریم با بذر طراوت مشاوره و راهنمایی گلهای شادمانی و رضایت را به چهره خانواده ها و تمام اقشار ببینیم و فرزندانمان این گلهای پرطراوت و نسل انقلاب در تحصیل و در زندگی و درس و اهداف با رهنمودهای مشاورین به سوی سعادت و ترفی خود در کشور گام بردارند. مشاورین باید بتوانند شتابی در این چرخ تعلیم و تربیت کمی و کیفی آن بدهند اگرچه شغل مشاوره و راهنمایی در ایران به علت نوپا بودن اقدمهای اولیه خود را برمی دارد و مطبوعات و رسانه ها نیز کمتر بدان می پردازند. مشاورین برآنند که اولاً بتوانند گره گشای معضلات جوانان و خانواده ها باشند و ثانیاً در تعلیم و تربیت و سازندگی و خدمات بر مردم هر چه بیشتر سهیم باشند. درسالهای آینده مدارس، خانواده ها، و جامعه ما طعم شیرین راهنمایی را چشیده و اثر روحبخش آن را خواهند دید.
مدارس، خانواده ها، و جامعه ما طعم شیرین راهنمایی را چشیده و اثر روحبخش آن را خواهند دید.
اگر بخواهیم میزان موفقیت مشاوران را از ابتدا ی شکل گیری نقش مشاوره در نظام جدید بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی بررسی کنیم باید به وظایف و فعالیت های مستمر مشاوران آشنا باشیم. که ذیل اهم وظایف این گروه مشخص گردیده:
۱- شرکت فعال در شوراهای مدرسه و ستاد تربیتی در راستای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره
۲- شرکت در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان و جلوگیری از کمکها و مساعدتهای اولیه در زمینه ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره
۳- تدریس درس آشنایی با برنامه ریزی تحصیلی – شغلی و انجام وظیفه در راستای تحقیق اهداف درس به شرح ذیل:
الف: آشناکردن دانش آموزان با نظام جدید متوسطه در رشته های تحصیلی و ضوابط ورود به آنها و ارتباط رشته های مذکور با رشته های دانشگاهی و بازار کار
ب: ارائه اطلاعات به دانش آموزان از طریق بازدید از محیط کار با بروشور های شغلی – نمایش فیلم، روزنامه دیواری و دعوت از صاحبان حرف و مشاغل جهت ایراد سخنرانی
ج: آگاه کردن دانش آموزان نسبت به روشهای علمی جمع آوری اطلاعات شغلی و آشناکردن آنان با مراکز مهارت آموزی و کاریابی
د-گردآوری اطلاعات لازم از طریق نهادهای زیربط در زمینه امکانات، نیازمندیهای شغلی در بخش صنعت – خدمات کشاورزی و ارائه آن به دانش آموزان و اولیاء آنها
۴- همکاری با کادر مدرسه در موارد زیر:
الف: پیشگیری از مشکلات اخلاقی و رفتاری دانش آموزان
ب: شکوفابودن استعدادهای دانش آموزان
۵- انجام مشاوره فردی بمنظور بررسی مسائل و مشکلات تربیتی و تحصیلی آنان
۶- انجام مشاوره گروهی جهت بررسی و رفع مشکلات تربیتی و تحصیلی و تعیین رشته
۷- اجرای آزمونهای خاص به نسبت موقعیت ها و موارد( هوش – استعداد- رغبت شغلی)
۸- همآهنگی لازم با معاونین و دفترداران در تکمیل پرونده تربیتی و تحصیلی
۹- انجام مقاله مربوط به هدایت تحصیلی دانش آموزان
۱۰- تنظیم کارت مربوط به مشکلات موردی دانش آموزان
۱۱- ارجاع دانش آموزانی که دارای مشکلات حاد هستند به سازمانها و مراکز تخصصی زیربط
۱۲- ارائه آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت دانش آموزان به واحدهای ذیربط در منطقه
۱۳- کمک به مدیران و کارکنان مدرسه جهت استفاده از کمک های غیرنقدی مردمی انجمنها، سازمانها، نهاد برنامه های موجود درمنطقه برای حل معضلات دانش آموزی
۱۴- تکمیل دفتر ثبت فعالیتها و ارائه گزارش کار به مسئولین ذیربط
۱۵- شرکت در دوره های بازآموزی و سمینارها
۱۶- تشکیل جلسات توجیهی برای والدین با توجه به ماده ۴ آئیننامه هدایت
۱۷- با توجه به ماده ۱۵ آئین نامه هدایت تحصیلی ارائه نمودن اطلاعات کامل در مورد مسائل نظام جدید و هدایت تحصیلی به دانش آموزان و آشنانمودن آنها با توانائیها و استعدادهایشان در رابطه با انتخاب رشته تحصیلی با توجه به پرونده تربیتی تحصیلی
۱۸- مطالعه ی دقیق کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های ارسال شده مرتبط با وظایف مشاوره
فهرست مطالب
– عنوان
– سپاسگزاری
– فصل اول- مبادی تحقیق Introduction
– مقدمه
۱- موضوع تحقیق و تبیین أن
۲- تعریف مسئله مورد پژوهش
۳- هدف تحقیق
۴- ضرورت تحقیق
۵- محدودیتها و مشکلات تحقیق
۶- واژه ها واصطلاحات تحقیق
فصل دوم- سابقه تحقیق Research –literature
الف- سابقه نظری تحقیق
ب- تعریف راهنمایی
۲- انواع راهنمایی
۳- راهنمایی تحصیلی
۴- راهنمایی شغلی
۵- راهنمایی شخصی
۶- راهنمایی فردی
۷- راهنمایی گروهی
۸- تفاوت راهنمایی و مشاوره
۹- پرونده تحصیلی – تربیتی
۱۰- مشاوره متخصصان راهنمایی
۱۱- مشاور موفق
۱۲- وظایف مشاور
۱۳- سابقه راهنمایی و مشاوره در جهان
۱۴- سابقه راهنمای ایران
الف- تمهید مقدمات برای اجرای برنامه راهنمایی
پ- برنامه راهنمایی قبل از انقلاب
ج- برنامه راهنمایی بعد از انقلاب
ب- سابقه علمی تحقیق
۱- سابقه علمی تحقیق در جهان
روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق
د- روش تحقیق
۱- تعریف روش تحقیق
۲- انواع روش تحقیق
۳- روش این تحقیق
فصل سوم روش تحقیق Research Method
الف- فرضیات
ب- تعریف فرضیه
۲- انواع فرضیه
۳- فرضیات این تحقیق
ب- جامعه آمار و نمونه گیری
۱- تعریف جامعه آماری
۲- جامعه آماری این تحقیق
۳- تعریف نمونه گیری
۴- انواع نمونه گیری
۵- نمونه گیری در این تحقیق
ج- جمع آوری اطلاعات
۱- تعریف روش جمع آوری اطلاعات
۲- انواع روشهای جمع آوری اطلاعات
۳- روش جمع آوری اطلاعات دراین تحقیق
د- روش تحقیق
۱- تعریف روش تحقیق
۲- انواع روش تحقیق
۳- روش این تحقیق
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات Resarch Analysis
تجزیه و تحلیل سئوالات ۱تا ۲۶ تستی پرسشنامه
۲- تجزیه و تحلیل سئوالات تشریحی پرسشنامه
فصل پنجم: نتیجه گیری Conclusion
۱- نتیجه این تحقیق
۲- پیشنهادات و نظرات اصلاحی
۳- خلاصه تحقیق
۴- فهرست منابع
۵- پیوست نمونه پرسشنامه