مقدمه:
نوآوری و تغییر در محصولات و خدمات جوامع صنعتی چنان شتابی گرفته است که قدرت انتخاب و خرید بسیاری محصولات و خدمات را از مشتریان گرفته است، به گونه ای که نو بودن بسیاری از کالاها بیش از چند ماه دوام ندارد. سرعت تغییر در خدمات و کالاها و جهانی شدن اقتصاد تأثیر خود را به گونه ای در تمامی بنگاه های اقتصادی نمایان کرده است که رفتار و فرهنگ تمام مردم تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته است.
جوامع و سازمان هایی که خود را با این تغییرات هماهنگ نکرده اند احساس عقب ماندگی دارند و بنگاه های اقتصادی در این گونه جوامع رو به نابودی هستند.
رقابت در سازمان ها و بنگاه های اقتصادی پیشرو چنان سرعت و شتابی دارد که تصور رسیدن به آنها بیشتر اوقات محال و غیر ممکن به نظر می رسد. لحظه ای درنگ باعث حذف و حتی نابودی بنگاه های اقتصادی می شود…………
فهرست مطالب:
بخش اول: مهندسی مجدد
مقدمه…………………………………………………………………۴
مهندسی مجدد چیست ؟………………………………………….۶
تغییر سازمانی……………………………………………………….۸
کایزن چیست؟………………………………………………………۱۱
ویژگی ها و مزایای مهندسی مجدد………………………………۱۱
ضرورت مهندسی مجدد……………………………………………۱۳
تغییرات ناشی از پیاده سازی……………………………………..۱۳
رویکرد سازمان ها به مهندسی مجدد……………………………۱۵
تفاوت طراحی مجدد و مهندسی مجدد…………………………..۱۷
چه کسانی اجرای مهندسی مجدد را بر عهده دارند……………۱۸
متدلوژی های گوناگون مهندسی مجدد…………………………۱۹
عوامل شکست مهندسی مجدد…………………………………۲۵
منابع و مأخذ………………………………………………………..۲۷
بخش دوم: مهندسی معکوس
مقدمه……………………………………………………………………………………..۲۹
متدلوژی مهندسی معکوس…………………………………………………………….۳۲
مرحله اول: تجزیه و تحلیل عملکردی و اقتصادی………………………………..۳۲
مرحله دوم: آنالیز عملکرد و دمونتاژ مورد………………………………………….۳۳
مرحله سوم: آنالیز سخت افزاری و نرم افزاری………………………………….۳۳
مرحله چهارم: بهبود محصول و آنالیز ارزشی…………………………………..۳۴
مرحله پنجم: برنامه ریزی فرایند تولید و تهیه ملزومات تضمین کیفیت……….۳۴
مرحله ششم: تهی مستندات نهایی…………………………………………..۳۴
مزایا و دستاوردهای مهندسی معکوس………………………………………………۳۵
نتیجه گیری نهایی………………………………………………………………………۳۵
منابع و مأخذ…………………………………………………………………………….۳۶