این پاورپوینت به بررسی نظریه یادگیری پاولف و مفهوم بازتاب شرطی می پردازد؛ مفهومی که پایه گذار درک نوین از رفتار انسان در روان شناسی مدرن است.
مقدمه
ایوان پتروویچ پاولف دانشمند برجسته روس در رشته فیزیولوژی یکی از چهره های تاثیرگذار در حوزه روان شناسی یادگیری به شمار می رود. شهرت او در این زمینه عمدتاً به دلیل پژوهش های تجربی اش درباره پدیده ای به نام بازتاب شرطی (Conditioned Reflex) شکل گرفته است؛ مفهومی که پایه گذار چند نظریه مهم در یادگیری شده و همچنان در ساختار روان شناسی مدرن نقش کلیدی دارد. هرچند فعالیت های علمی پاولف در آغاز متمرکز بر سیستم گوارشی بدن انسان بود و نتایج این مطالعات نیز برایش جایزه نوبل پزشکی را به همراه داشت اما دستاوردهای او در زمینه بازتاب های شرطی نقطه عطفی در فهم علمی رفتار انسان به شمار می رود.
پژوهش های پاولف در زمینه بازتاب های شرطی زمینه ساز بررسی های جدیدی درباره روند تداعی افکار شد؛ فرایندی که قرن ها پیش توسط ارسطو با مفاهیمی چون هم جواری همانندی و تقابل تشریح شده بود. پاولف در مطالعات آزمایشگاهی اش بیشتر بر اصل هم جواری تمرکز داشت و برای اشاره به یک رفتار مشخص از واژه «بازتاب کلاسیک» استفاده می کرد؛ اصطلاحی که بعدها جایگاه ویژه ای در روان شناسی تجربی پیدا کرد.
فهرست مطالب
مقدمه
اصطلاح شناسی نظریه پاولف
تعریف یادگیری از نظر پاولف
شروع آزمایشهای شرطی سازی
طرح آزمایشهای پاولف
اهمیت کارهای پاولف
پایان