چکیده:
در بسیاری از کشورهای جهان نهادی با عنوان وزارت آموزش و پرورش مسئولیت سیاست گذاری برنامه ریزی و نظارت بر آموزش رسمی را بر عهده دارد. در ایران نیز این وزارتخانه وظیفه سامان دهی و اجرای نظام آموزشی کودکان و نوجوانان در بازه سنی تقریبی ۵ تا ۱۸ سال را بر عهده دارد. همچنین این نهاد مسئولیت تربیت نیروی انسانی متخصص برای تدریس در مدارس را از طریق مراکز دانشگاهی همچون دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دنبال می کند. باید توجه داشت که در حوزه آموزش سایر وزارتخانه ها نیز نقش هایی بر عهده دارند. به عنوان مثال آموزش های تخصصی در زمینه های پزشکی و آموزش عالی به عهده وزارت های مستقلی چون وزارت بهداشت و وزارت علوم است.
در برخی کشورها علاوه بر وظایف آموزشی امر پژوهش نیز به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده ولی در شماری دیگر از کشورها برای مدیریت امور پژوهشی و آموزش عالی نهاد مجزایی تعریف شده است. در ایران این وزارتخانه در ابتدا بخشی از ساختار وزارت فرهنگ بود. اما در سال ۱۳۴۳ با ایجاد ساختار جدید مسئولیت های مستقلی یافت و تا مدتی وظایف آموزش عالی را نیز عهده دار بود. با تشکیل وزارت علوم تحقیقات و فناوری مسئولیت دانشگاه ها و پژوهش های سطح بالا به آن وزارتخانه منتقل شد.
در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش در ایران متولی ارائه آموزش عمومی و رایگان در دوره های ابتدایی راهنمایی و متوسطه است. همچنین این وزارتخانه متعهد به تربیت معلمان کارآزموده از طریق دانشگاه های وابسته به خود می باشد تا نیروی انسانی مورد نیاز نظام آموزشی کشور را تامین کند.
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول
کلیات
مقدمه
سیر تحول تشکیلات آموزش وپرورش
انواع مدارس و مراکز آموزشی موجود
تاریخچه سازمان مدارس به سبک جدید در ایران
برخی از وظایف وزارت آموزش و پرورش
اهداف کلی آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران
چارت سازمانی نظام آموزش پرورش استانی
فصل دوم
متغیرها
تعریف متغیرهای پژوهش
فن آوری آموزشی
تعریف آموزش
تاریخچه
تکنولوژی
تعریف تکنولوژی
ضرورت استفاده از تکنولوژی آموزشی
عوامل موثر در لزوم کاربرد تکنولوژی آموزشی
عوامل انتخاب تکنولوژی
اهداف و فواید تکنولوژی آموزشی
تکنولوژی آموزشی در منظر بزرگان علم
پیشنهادات
دیدکلی
ویژگی های یادگیری
نظریه های یادگیری
فیزیولوژی یادگیری و حافظه
خلاقیت
مفهوم خلاقیت و روند تفکر خلاق
عوامل موثر در خلاقیت و تاثیر آن بر محتوای کتب درسی
نقش اطلاعات در خلاقیت
رابطه هوش و خلاقیت
عواملی که مانع خلاقیت می شوند
نقش معلم در پرورش خلاقیت
فصل سوم
فناوری آموزشی و روشهای تدریس متنوع
مقدمه
مرکز یادگیری کلاس درس
مواد آموزشی
نکـات اساسی
اهداف
ضرورتها
روشهای نوین تدریس
عوامل موثر بر یادگیری
منابع