گزارش کارآموزی مراحل کار فتوگرامتری برای تهیه نقشه

این گزارش کارآموزی در مورد مراحل کار فتوگرامتری برای تهیه نقشه است و به بررسی طراحی پرواز، عکسبرداری هوایی، تهیه اندکس پرواز و پوشش عکس ها می پردازد.

گزارش کارآموزی مراحل کار فتوگرامتری برای تهیه نقشه

طراحی و انجام پرواز برای عکسبرداری:

در فرآیند فتوگرامتری، مرحله عکسبرداری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که تصاویر مورد نیاز برای تهیه نقشه ها یا انجام اندازه گیری های دقیق در همین مرحله گردآوری می شوند. این بخش از کار، به دلیل هزینه های بالای مرتبط با آن — از جمله هزینه های هواپیما، تیم پروازی، سوخت و سایر مخارج — باید با دقت تمام و بر پایه یک برنامه ریزی اصولی انجام گیرد. هدف از این برنامه ریزی دقیق، جلوگیری از نیاز به تکرار عملیات عکسبرداری و در نتیجه کاهش هزینه ها، و همچنین دستیابی به تصاویری با کیفیت مطلوب، مقیاس مناسب و ویژگی های هندسی دقیق است که بتوانند دقت مورد انتظار در تهیه نقشه را تامین کنند.

برای انجام موفقیت آمیز عکسبرداری، لازم است مسیر پروازی هواپیما، محل ایستگاه های تصویربرداری و سرعت پرواز، با توجه به نوع نقشه ی مورد نظر، درجه دقت مورد نیاز، ویژگی های جغرافیایی منطقه و شرایط محیطی موجود، از پیش تعیین شده و بر روی نقشه ای به نام «راهنمای اندکس پرواز» ترسیم شود.

این نقشه ی راهنما در اختیار گروه پرواز و تیم عکسبرداری قرار می گیرد تا عملیات پرواز دقیقاً مطابق با مسیر تعیین شده اجرا گردد و تصاویر نیز در موقعیت های از پیش مشخص شده، بر پایه اصول هندسی مورد نظر، ثبت شوند.

تهیه اندکس پرواز:

تعریف اندکس عکسی: تهیه اندکس عکسی یعنی رسم نوارهای پرواز و مشخص نمودن
مراکز عکس برداری بر روی این نوارها در مقیاس چهار یا پنج برابر کوچکتر از مقیاس اسمی عکسبرداری.

هدف از تهیه اندکس (راهنمای پرواز):

هدف از تهیه اندکس عکسی ایجاد یک دید کلی بر روی کلیه نوارهای پرواز شده می باشد. بگونه ای که به کمک آن بتوان از وضعیت پرواز تعداد و موقعیت نسبی عکس های تهیه شده و وجود فضاهای خالی احتمالی بین نوارهای پرواز اطلاع یافت. لازم به ذکر است طراحی نقاط کنترل زمینی مورد نیاز هر بلوک فتوگرامتری (جهت آنجام مثلث بندی هوایی) به کمک اندکس مذکور و با مشخص نمودن حد کار بر روی آن انجام می پذیرد.

تعیین مسیر پرواز و پوشش عکس ها:

  • الف) مسیر پرواز: برای اینکه عکس های برداشت شده کامل منطقه مورد نظر را بپوشاند منطقه را به بازیابی موازی تقسیم می کنند. هواپیما پرواز را در مسیر خطی مستقیم و افقی و موازات محور با نراول آغاز می کند. کمی قبل از ورود به محدوده منطقه عکس برداری شروع و همچنانکه ارتفاع هواپیما در مسیر پرواز تعیین شده به پیش می رود در فواصل مشخص عکس برداری می شود. پس از خارج شدن از منطقه باز هم عکس برداری ادامه می یابد یا بیرون از حد منطقه از هر طرف چند عکس در دست باشد. با اتمام عکسبرداری باند اول هواپیما دور می زند و باند دوم از منطقه در حالیکه پرواز در خطی مستقیم و افقی موازی با محور پرواز باند اول و بفاصله تعیین شده از محور پرواز باند ماقبل ادامه می یابد و عکس برداری به همین صورت تا آخر گرفته می شود.
  • ب) پوشش عرضی: برای اینکه منطقه ای به طور کامل توسط عکسها پوشیده شود باید عکسهای هر باند پرواز با عکسهای باندهای مجاور در قسمتی از منطقه مشترک باشد تا در اثر بروز عواملی که سبب ایجاد تنیر در پوشش عکسها می شود بین عکسهای باندهای مجاور (گپ) ایجاد نشود تا بتوان عکسها یا نقشه باندهای مختلف را به کمک قسمت مشترک آنها به یکدیگر اتصال و ارتباط داد. قسمت مشترک عکسهای هر دو باند مجاور را پوشش عرضی گویند. زیرا در جهت عمود بر امتداد محور پرواز ( محور x) می باشد و معمولاً ۲۰ تا ۳۰ درصد ضلع عکس در نظر گرفته می شود.

فهرست مطالب

مراحل کار فتوگرامتری برای تهیه نقشه (کارآموزی معماری)
۱-۱) طراحی و انجام پرواز برای عکسبرداری
هدف از تهیه اندکس (راهنمای پرواز)
۳-۱ ) تعیین مسیر پرواز و پوشش عکس ها
۴-۱) تعیین ارتفاع پرواز
۵-۱) تعیین سرعت هواپیما
۳) تهیه اندکس عکسی :
هدف از کادرگیری :
روش کنترل
هدف ترانسفر نقاط:
روش کنترل:
۴) طراحی نقاط کنترل عکس مسطحاتی و ارتفاعی:
۵) نقشه برداری
محاسبات فتوگرامتری
تبدیل (مدل به نقشه)
پارادایز:
توجیه داخلی آنالوگ
توجیه داخلی محاسباتی
انجام توجیه داخلی
– توجیه خارجی (Exxterior Orientation)
مراحل پیش پردازش
منوی Point
تولید مدل و تبدیل
تبدیل عکس به نقشه

این فایل همراه شکل و عکس می باشد

تعداد صفحات: 63

فرمت فایل: WORD