تجارت الکترونیک EDI
تجارت الکترونیک
فهرست مطالب
تجارت الکترونیک ۱
تعاریف تجارت الکترونیک ۱
پیدایش تجارت الکترونیک ۳
چارچوب نظری ۴
فناوریهای پشتیبانیکننده ۸
پیدایش و پیشرفت اینترنت ۱۱
چگونگی عرضه اطلاعات ۱۳
سطوح تماس با اینترنت ۱۴
آدرسهای اینترنت ۱۵
اطلاعات در صفحات وب ۱۶
اینترنتها و اکسترانتها ۱۸
ابزارهای اجرایی و عملیاتی ۱۹
مبادله الکترونیک دادهها ۲۰
پست الکترونیک ۲۳
ابزارهای اینترنتی ۲۴
نمابر پیشرفته ۲۵
ابزارهای صوتی ۲۵
پشتیبانی درخواست پیوسته ۲۵
انتقال پروندهها ۲۵
طراحی و تولید به کمک رایانه ۲۶
ابزارهای چندرسانهای ۲۷
تابلوهای اعلان الکترونیکی ۲۷
کنفرانسهای راهدور ۲۷
تعیین هویت به صورت خودکار ۲۸
تجارت الکترونیک واژهای است که امروزه در مقالات و ادبیات بازرگانی و تجارت و رسانههای عمومی بسیار به گوش میرسد. این پدیده نوین هم به علت نوپابودن و هم به علت کاربردها و زمینههای بسیار متنوع فعالیت، نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد. همچنین تجارت الکترونیک پدیدهای چندرشتهای است که ازطرفی با پیشرفتهترین مفاهیم فناوری اطلاعات و ازسوی دیگر با مباحثی مثل بازاریابی و فروش، مباحث مالی و اقتصادی و حقوقی پیوستگی دارد. از اینرو تعابیر گوناگونی از آن پدید آمده است برخی فکر میکنند تجارت الکترونیک به معنی انجام امور تجاری بدون استفاده از اسناد و مدارک کاغذی است. برخی دیگر تبلیغات بر روی اینترنت و حتی خود اینترنت را مترادف با تجارت الکترونیک میدانند. برخی دیگر تصور میکنند تجارت الکترونیک یعنی سفارش دادن کالاها و خدمات و خرید آنها بهوسیله رایانه. همه دیدگاههای بالا بخشی از مفهوم تجارت الکترونیک را پوشش میدهند اما کامل نیستند.
تعاریف تجارت الکترونیک
سازمانها و موسسات علمی و تحقیقاتی و مراکز تجاری معتبر جهانی و پژوهشگران فعال در زمینه تجارت الکترونیک چندین تعریف از تجارت الکترونیک ارائه کردهاند:
تعریف لینچ و لیندکوئیست: تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و خدمات درمقابل پول با استفاده از تواناییهای اینترنت است.
کالاکوتا و وینسون دو پژوهشگر مشهور تجارت الکترونیک در کتاب خود به نام مرزهای تجارت الکترونیک آن را اینطور تعریف میکنند: تجارت الکترونیک واژه معادلی است برای خریدوفروش محصولات، خدمات و اطلاعات بهوسیله زیرساختارهای شبکهای.
گروه کاری فناوری زیرساختارهای اطلاعاتی و کاربرد آن (۱(IITA)( یک تعریف کارکردی از تجارت الکترونیک ارائه میکند: تجارت الکترونیک ارتباطات، مدیریت دادهها و خدمات ایمنی را یکپارچه میسازد تا کاربران تجاری در سازمانهای گوناگون بتوانند به صورت خودکار اطلاعات را مبادله کند .
ولادیمیر زواس در مقاله خود بهنام ساختار و آثار کلان تجارت الکترونیک بیان میدارد: تجارت الکترونیک به معنی سهیم شدن در اطلاعات، حفظ ارتباطات تجاری و هدایت مبادلات بازرگانی بهوسیله شبکههای ارتباطی است