مقدمه
ماشینهای سنکرون تحت سرعت ثابتی بنام سرعت سنکرون می چرخند . و جزء ماشینهای جریان متناوب (AC) محسوب می شوند . در این ماشینها بر خلاف ماشینهای القائی ( آسنکرون ) میدان گردان شکاف هوائی ورتور با یک سرعت که همان سرعت سنکروه است می چرخند . ماشینهای سنکروه سه فاز بر دو نوع اند .
- ژنراتورهای سنکرون سه فاز یا الترناتورها
- موتورهای سنکروه سه فاز
امروزه ژنراتورهای سنکرون سه فاز ستون فقرات شبکه های برق را در جهان تشکیل می دهد و ژنراتورهای عظیم در نیروگاهها وظیفه تولید انرژی الکتریکی را به دوش می کشند . موتورهای سنکرون در مواقعی بکار می روند که به سرعت ثابت نیاز داشته باشیم .
البته موتورهای سنکرون تکفاز کوچکی هم وجود دارد که در فصل بعد راجع به ان اشاره می کنیم . نوع خطی موتورهای سنکرون بنام موتورهای سنکرون خطی یا LSM نیز در سیستم های حمل و نقل بکار می رود .
یکی از مزایای عمده موتورهای سنکرون اینست که می تواند از شبکه توان راکتیو دریافت و یا به شبکه توان راکتیو تزریق کند . ماشینهای سنکرون اعم از ژنراتور و موتور جزء ماشینهای دو تحریکه محسوب می شوند زیرا سیم پیچ رتور آنها توسط منبع DC تغذیه گشته و از استاتور انها جریان AC می گذرد . باید دانست ساختمان ژنراتور و موتور سنکرون سه فاز شبیه یکدیگر است . شار شکاف هوائی در این ماشینها منتجه شارهای حاصله از جراین رتور و جریان استاتور می باشد .
در ماشینهای القائی ( فصل قبل ) تنها عامل تحریک کننده جریان استاتور محسوب می شد ، زیرا جریان رتور بر اثر عمل القاء پدید می امد . لذا موتورهای القائی همواره در حالت پس فاز مورد بهره برداری قرار می گیرند ، زیرا به جریان پس فاز راکتیوی نیاز داریم تا شار در ماشین حاصل شود . اما در موتورهای سنکرون اگر مدار تحریک رتور ، تحریک لازم را فراهم سازد ، استاتور جریان راکتیو نخواهد کشید و موتور در حالت ضریب توان واحد کار خواهد کرد .
اگر جریان تحریک رتور کاهش می یابد ، جریان راکتیو از شبکه به موتور سرازیر می شود تا به رتور جهت مغناطیس کننده گی ماشین کمک کند . در اینصورت موتور سنکرون سه فاز در حالت پس فاز کار خواهد کرد . اگر جریان تحریک رتور زیاد شود ( میدان رتور افزایش می یابد ) در اینصورت جریان راکتیو پیش فاز از شبکه کشیده می شود تا با میدان رتور به مخالفت برخیزد . در اینصورت موتور در حالت پیش فاز کار می کند و توان راکتیو به شبکه می فرستد .
از گفتار فوق نتیجه می شود که با تغییر جریان تحریک ( مدار رتور ) که جریانی DC است ، ضریب توان موتور سنکرون سه فاز را می توان کنترل نمود . باید دانست که در تمامی مراحل موتور از شبکه توان اکتیو (P) می کشد اما توان راکتیو موتور (Q) به نحوه تحریک بستگی دارد .
اگر موتور بی بار باشد تغییر جریان تحریک باعث می گردد که موتور گاهی بصورت مقاومت ، گاهی بصورت سلف و گاهی بصورت خازن عمل نماید . موتور سنکرون بی بار را کندانسور سنکرون می نامند و در سیستمهای انتقال انرژی جهت تنظیم ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد . در صنعت نیز گاهی برای بهبود ضریب توان بجای خازن از موتورهای سنکرون در حالت پیش فاز استفاده می شود .
در اینجا لازم است قدری درباره ساختمان ماشینهای سنکرون سه فاز اعم از موتور و ژنراتور بحث شود . شکل 1 و 6-1 شمای استاتور این ماشینها را نشان می دهد . درون شیارهای استاتور سیم پیچی سه فاز استاتور جا سازی شده است و استاتور در این ماشینها شبیه استاتور ماشینهای القائی فصل قبل است .
در شکل 1 و 6-1 شمای دو نوع رتور برای ماشینهای سنکرون نشان داده شده است :
- رتور با قطب های برجسته که در آن برجستگی قطبها مشهود است و قطبها توسط سیم پیچی تحریک یا سیم پیچی میدان تحریک می شوند . واضح است که در این نوع ماشینها شکاف هوائی ( فاصله بین رتور و استاتور ) غیر یکنواخت است . در زیر قطبها شکاف هوائی کم و در میان قطبها شکاف هوائی زیادی حاصل می شود .
- شکل 1 و 6-1 . رتور استوانه یا رتور غیر برجسته ، در این نوع ماشینها شکاف هوائی درون ماشین کاملا یکنواخت است و رتور بصورت یک استوانه نسبتا کامل ساخته می شود 0 شل 1 و 6-1) .
شکل (2 و 6-1) شمای بیرون ماشین سنکرون را نشان می دهد . می بینیم از استاتور سه پایانه خارج می شود که مربوط به سیستم سه فاز استاتور است . تغذیه جریان DC تحریک مربوط به رتور If نیز از طریق حلقه های لغزان موجود بر روی محور ماشین انجام می شود . شکل 3 و 6-1 وضعیت سیم پیچی های سه فاز استاتور و سیم پیچ تحریک را نشان می دهد.
موتورهای سنکرون خطی LSM
در این موتورها حرکت خطی یا انتقالی پدید می اید . شکل ۶-۳۷ شمای اینگونه موتورهای را نشان می دهد . یکی از اعضای موتور که به اولیه معروف است حاوی سیم پیچی سه فاز می باشد . عضو دیگر که به ثانویه موسوم است حاوی اهن ربای دائم یا اهن ربای مصنوعی می باشد . اگر سیم پیچی سه فاز اولیه به شبکه سه فاز AC وصل گردد ، شار سیار در امتداد طول اولیه حرکت خواهد کرد . اهن ربای مربوط به ثانویه با موج سیار بطور همزمان Tp قطبی و f فرکانس منبع تغذیه است.
امروزه موتورهای اسنکرون خطی القائی خطی بیشتر از موتورهای سنکرون خطی مورد استفاده قرار می گیرند اما موتورهای سنکرون خطی قابلیت بیشتری در سیستمهای حمل و نقل بسیار سریع از خود نشان داده اند و ممکن است در اینده بسیار نزدکی شاهد ان باشیم که موتورهای القائی خطی اسنکرون خطی را عقب زده و خود به تنهائی در سیستمهای حمل و نقل و ترنهای برقی یکه تاز گردند . شکل ۶-۳۸ یک ترن برقی مجهز به موتور سنکرون خطی در ژاپن را نشان می دهد.
ساختمان ماشین های سنکرون سه فاز
استاتور ماشینهای سنکرون سه فاز اعم از ژنراتور و موتور حاوی سیم پیچی سه فازی است که درون شیارهای استاتور جا سازی شده و رد طلو محیط آن پخش و توزیع گردیده اند . استاتور ماشینهای سنکرون سه فاز شبیه ماشینهای القائی سه فاز است .
استاتور در ژنراتور بار را تغذیه می کند و در موتور سنکرون به شبکه وصل می شود تا جریان به درون موتور سرازیر شود . در هر دو حال جریان استاتور یک جریان AC است . به سیم پیچی استاتور سیم پیچی آرمیچر نیز گفته می شود و این امر بر خلاف ماشینهای DC است . زیرا در ماشینهای DC سیم پیچی آرمیچر بر روی رتور قرار دارد . سیم پیچی استاتور یا آرمیچر در ماشینهای سنکرون طوری طراحی می شوند که جریان و ولتاژ زیادی را تحمل نمایند .
رتور ماشینهای سنکرون حاوی سیم پیچی تحریک یا سیم پیچی میدان است و این سیم پیچی توسط جریان DC تحریک می گردد . شکل 6-1 شمای کلی ماشینهای سنکرون را نشان می دهد و قبلا قدری راجع به ان صحبت کردیم . همانطور که در شکل 6-1 دیدیم رتور این ماشینها بر دو نوع است:
- رتور قطب برجسته : این رتورها عمدتا در ماشینهائی بکار می رود که سرعت سنکرون آنها کم است .
- رتور قطب برجسته : این رتورها عمدتا در ماشینهائی بکار می رود که سرعت سنکرون آنها زیاد است .
در اینجا بد نیست بدانید در نیروگاههای بخاری از ژنراتورهای با رتور استوانه ای ( غیر برجسته ) استفاده می شود . در نیروگاههای دیگر که سعرت چرخش توربین متصل به محور ژنراتور کم است از رتورهای قطب برجسته استفاده می شود. شکل 6-2 تصویر یک ژنراتور با قطب استوانه ای ( غیر برجسته ) عظیم الجثه را نشان می دهد و شکل 6-3 تصویر یک ژنراتور قطب بر جسته را به نمایش می گذارد . در این فصل ابتدا راجع به عملکرد ماشینهای سنکرون بارتور استوانه ای در حالت ماندگار مانا بحث می شود و سپس اثر برجستگی قطبها را مطرح می سازیم .
ژنراتور سنکرون
شکل 1 و 6-4 را در نظر می گیریم و فرض می کنیم اگر جریان (If) DC از سیم پیچی تحریک رتور بگذرد شاری با توزیع سینوسی در شکاف هوایی ایجاد می کند . حال اگر رتور توسط محرک اولیه مثل موتور دیزل یا تورین یا موتور DC چرخانده شود یک میدان گردان در شکاف هوائی حاصل می شود . به این میدان لفظ میدان تحریک نیز اطلاق می شود .
این میدان در سیم پیچهای سه فاز آرمیچر ( cc/,bb/ , aa/ در شکل 6-4 ) ولتاژ القاء می کند و این سه ولتاژ القائی در شکل 2 و 6-4 نشان داده شده است . این ولتاژها از نظر دامنه یکسان ، اما با هم 120درجه الکتریکی اختلاف فاز دارند . به این ولتاژها نامهای زیر اطلاق می گردد و با علامت Ef مشخص می شوند.
- ولتاژ القاء شده
- ولتاژ تولید شده
- ولتاژ داخلی
- ولتاژ تحریک
شین بی نهایت
ژنراتورهی سنکرون سه فاز عمدتا به سیستم قدرت متصل اند و بندرت به تنهایی بارهای خاص و محلی را تامین می کنند . در صورتیکه ژنراتورهای سنکرون سه فاز به شبکه قدرت وصل اند و مشترکا بار مشترکین را تامین می کنند در اینصورت اصطلاحا می گویند که ژنراتورها به شین بی نهایت وصل اند .
از انجائیکه تعداد ژنراتورهای متصل به شبکه زیاد بوده و اندازه این ژنراتورها نسبتا بزرگ و حجیم است لذا ولتاژ و فرکانس شین بی نهایت به سختی قابل تغییر است و ثابت می باشد . مصرف کننده ها بار از نقاط مختلف شین بی نهایت توسط انشعابهائی تغذیه می شوند .
شکل 6-7 یک شین بی نهایت را که گاهی نیز به آن شبکه بهم پیوسته نیز اطلاق می شود ، نشان می دهد . معمولا ولتاژ پایانه های ژنراتورهای مدرن امروز حدود 33 کیلو ولت است . لذا برای وصل ژنراتورها به شین بی نهایت یا شبکه بهم پیوسته از ترانسفور ماتور استفاده می شود .
پس از افزایش ولتاژ ژنراتورها توسط ترانسفورماتورها این ژنراتورها توسط خطوط انتقال انرژی به شین بی نهایت با شبکه بهم پیوسته وصل می شوند . علت انکه ولتاژ خطوط انتقال انرژی بالاست آنستکه بازده سیستم افزایش یابد و از تلفات کاسته گردد . همانطور که از شکل 6-7 پیداست خطوط انتقال انرژی فشار قوی از شین بی نهایت با شبکه منشعب شده تا مراکز بار تغذیه نماید . در مراکز بار از ترانسفور ماتورهای کاهنده استفاده می شود تا بارهای خانگی و بارهای صنعتی و بارهای تجاری تغذیه شوند .
در نیروگاه ژنراتورهای سنکرون بستهب ه شرایط خاص بهره برداری به شین بی نهایت وصل و یا از ان جدا می شوند . وصل ژنراتور به شین بی نهایت مقوله موازی کردن ژنراتور با شین بی نهایت را مطرح می سازد .
قبل از موازی کردن ژنراتور سنکرون با شبکه ژنراتور سنکرون باید مشخصات زیر را دارا باشد :
- هم ولتاژ شبکه یا شین بی نهایت باشد.
- هم فرکانس شبکه یا شین بی نهایت باشد
- توالی فاز ژنراتور با توالی فاز شبکه یکسان باشد
- همفاز شین بی نهایت یا شبکه باشد
در نیروگاهها چک کردن صحت شرایط فوق توسط دستگاهی بنام سنکروسکوپ انجام می پذیرد شکل 6-8 وضعیت عقربه در این دستگاه اختلاف فاز ولتاژ ژنراتور و ولتاژ شبکه را نشان می دهد . جهت حرکت عقربه نشان م یدهد که ژنراتور بسیار سریع و یا بسیار آرام می چرخد . بعبارت دیگر این امر مشخص می سازد که آیا فرکانس ژنراتور بیشتر یا کمتر از شبکه می باشد ؟ باید دانست مساله چک کردن توالی فازها توسط این دستگاه امکان پذیر نیست و قبل از موازی سازی باید حتما این امر مورد تائید قرار گرفته باشد زیرا خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت .
هر گاه عقربه خیلی آرام حرکت می نمود ، بعبارت دیگر فرکانسها تقریبا یکسان اند و به نقطه اختلاف فاز صفر رسید وضعیت عمودی در جهت بالا مدار شکن دژنکتور را می بندیم و ژنراتور را به شکبه بی نهایت وصل می نمائیم .
در آزمایشگاه بجای استفاده از سنکروسکوپ می توان از سه لامپ جهت موازی کردن ژنراتور با شبکه استفاده نمود . شکل 6-9 شمای مربوط به این آزمایش را نشان می دهد .
در اینجا محرک اولیه یک موتور DC یا موتور القائی است که نقش تورین نیروگاه را ایفا می کند . سرعت چرخش محور رام یتوان طوری تنیم کرد که فرکانس ژنراتور سنکرون با شین بی نهایت مساوی گردد . فی المثل می توان گفت اگر ژنراتور سنکرون سه فاز 4 قطبی باشد باید انرا با سرعت 1800 درو در دقیقه بچرخانیم تا فرکانس 60 هرتز حاصل گردد .