این مقاله به بررسی تجربیات تدریس زبان انگلیسی در مقطع راهنمایی می پردازد و شامل روش ها، پیشنهادها و راهکارهای موثر برای آموزش بهتر زبان است.
مقدمه
عبارت مشهور «معلمی تنها یک شغل نیست بلکه هنری است ارزشمند» نگاهی عمیق به ماهیت این حرفه دارد. در حقیقت آموزگار کسی است که باید با ترکیبی از دانش، تجربه و ذوق، رسالت خود را به شیوه ای شایسته به انجام برساند. اگر هنر از محتوای علمی تهی باشد صرفاً به نمایش ظاهری تبدیل خواهد شد و اگر علم از تجربه خالی بماند و فاقد روح هنرورزی باشد اثربخشی خود را از دست می دهد.
یک معلم موفق باید همواره در مسیر رشد و آموختن باشد؛ هر روز با تامل در رفتارها، عملکرد و بازخوردهای کلاس، از دیروز خود پیشی گیرد و هر سال با نگاهی نو به تجربیات پیشین، گامی بلندتر در مسیر تعالی بردارد. او وظیفه دارد آنچه آموخته، با دیگر همکاران خود به اشتراک بگذارد و در مقابل، از دانش و تجارب آنان نیز بهره مند شود. این تعامل پویا، مسیر رسیدن به استانداردهای آموزشی مطلوب را تسریع می کند و به تدریج آموزگار را به سطحی ایده آل می رساند که بتواند روشنی بخش راه شاگردان خویش گردد؛ شاگردانی که نه فقط دانش آموزند، بلکه فرزندان معنوی او هستند و آینده سازان جامعه.
فرایند تجربه اندوزی صرفاً به سال های عمر یا سابقه خدمت وابسته نیست. گاه یک جمله از زبان دانش آموز، دیدن یک وضعیت خاص در کلاس یا خواندن مطلبی در کتابی آموزشی می تواند دریچه ای نو به ذهن معلم بگشاید. شنیدن روایت های همکاران، مشاهده رویکردهای جدید در آموزش یا حتی مرور تجربه های پیشین نیز به غنای این مسیر کمک می کند.
در این مقاله هدف من بازگو کردن بخشی از تجربه های شخصی ام در حوزه تدریس زبان انگلیسی در مقطع راهنمایی است؛ تجربه هایی که طی سال ها تدریس و تعامل با دانش آموزان به دست آورده ام و اکنون بر آنم تا با شما در میان بگذارم.
نکات کلیدی :
- تدریس زبان
- تجربیات
- روش ها و پیشنهادات
فهرست مطالب
- مقدمه : 8
- نکات کلیدی : 9
- تجربیا ت تدریس زبان انگلیسی 9
- تجربه 1 : فیلم های انگلیسی برای یادگیری بهتر زبان 9
- تبیین تجربه 1 : 9
- تجربه 2 : 10
- گوش کردن به صدای ضبط شده خود برای تقویت زبان 10
- تبیین تجربه 2 : 10
- تجربه 3 : 10
- بدون ترس صحبت کردن 10
- تبیین تجربه 3 : 11
- تجربیات از کلاس های درس زبان انگلیسی که به موفقیت کمک می کند 11
- تبیین تجربیات تدریس حاصل از تجربیات 19
- روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان در درس زبان انگلیسی 19
- جلو گیری از بی نظمی کلاس در کلاس زبان 21
- چند راه برای برقراری آرامش در کلاس 23
- 1-بررسی تکالیف 24
- 2-درس(مبحث درس رو هم می نویسیم) 25
- 3-حل کار در کلاسها 25
- 4- یک استراحت دو دقیقه ای 25
- 5-حل تمرینهای جلسه ی قبل 25
- جلب توجه و آرام کردن کلاس 26
- چند نکته در تدریس زبان انگلیسی راهنمایی : 29
- چند نکته که خیلی به ما در اداره ی کلاس کمک می کند : 30
- موانع آموزش و یادگیری زبان در کشو رما 33
- آموزش زبان در کشور ما، حرکتی کند و غیرعلمی دارد 33
- در اکثر کشورهای دنیا آموزش زبان از سنین خردسالی آغاز میشود 34
- آموزشگاههای زبان، راه حل یا بیراهه! 34
- نظارت جامعی بر روند فعالیتهای آموزشگاههای زبان وجود ندارد 35
- غربال کردن زبانآموزان از همدیگر در اکثر موسسات نادیده گرفته میشود 35
- «روش استفاده شده در تدریس زبان انگلیسی» حاصل تجربیات 36
- مهارت های چهارگانه 36
- 1. مهارت شنیداری (Listening) 36
- 1. نشنیدن و تکرار کردن (Listen and repeat) 37
- 2. شنیدن و اشاره کردن یا شنیدن جور کردن (Listen and point or listen and match) 37
- 3. شنیدن و خواندن (Listen and repeat) 37
- 4. شنیدن و انجام دادن (Listen and do) 37
- 2. مهارت گفتاری (Speaking) 37
- 3. مهارت خواندن (Reading) 38
- 4. مهارت نوشتن (Writing) 38
- پیشنهاد و راهکارحاصل از تجربیات : 39
- پیشنهادهایی برای آموزش زبان انگلیسی 39
- روش تدریس متون خواندنی (Reading) 40
- الف) مرحله امادهی (Presentation) 40
- الف) مرحله معرفی (Presentation) 41
- ب) مرحله تمرین (Practice) 42
- ج) مرحله تولید و کاربرد (Production) 42
- الف) مرحله معرفی (Presentation) 43
- یک مرحله تمرین (ORAL Drills) 44
- ج) مرحله تولید (Written Exercises) 44
- روش تدرس اصوات (Phonetics) 45
- الف) مرحله معرفی (Presentation) 45
- ب) مرحله تمرین(Practice) 45
- ج) مرحله تولید (Production) 45
- مرحله تمرین (Oral Dii) 46
- هدف از تمرینات Oral Drills 46
- الف) مرحله معرفی (Presentation) 46
- ب) مرحله تمرین (Practice) 47
- ج) مرحله تولید(Production) 48
- روشهای فراگیری لغات زبان انگلیسی به دانش آموزان در تدریس زبان انگلیسی راهنمایی 48
- کارتهای نمایش (Flash cards) 48
- دفتر لغت 49
- تصویر سازی ذهنی 50
- تکرار، تکرار و تکرار! 51
- جعبه لایتنر 51
- مطالعه آزاد 51
- طبقه بندی لغات 52
- روش تدریس پیشنهادی نکات دستوری در زبان انگلیسی در دوره راهنمایی 54
- الف- مرحله معرفی ( Presentation ) 54
- ب- مرحله تمرین (Oral Drills ) 54
- ج- مرحله تولید (Written Exercises ) 55
- روش تدریس پیشنهادی مکالمه در دوره راهنمایی 55
- الف- مرحله معرفی (Presentation ) 55
- ب- مرحله تمرین (Practice ) : 57
- ج- مرحله تولید (Production ) 57
- پیشنهادها برای آینده 58
- نتیجه گیری 59
- منابع : 60