دانلود گزارش کارآموزی شبکه بهداشت و درمان

شبکه بهداشت و درمان

چکیده
امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژی های اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط متغیر قلمداد می شود و از اینرو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقاء و توسعه سازمانی نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی می باشد. نیازسنجی جزء جدایی ناپذیر برنامه ریزی آموزشی و نظام بهسازی منابع انسانی محسوب می شود. طی فرآیند نیازسنجی، نیازها مشخص شده و برحسب اولویت برای ارضاء و تحقق آنها اقدام می شود. نیازها برای انتخاب اقدامات درست، قبل از انجام هر اقدامی مشخص می شوند. طراحی و اجرای مقاله های نیازسنجی آموزشی در هر سطحی مستلزم پیروی از یک طرح و الگوی عمل مشخصی است. انتخاب یا طراحی و تدوین الگوهای نیازسنجی می تواند باعث تسهیل و افزایش دقت و اعتبار فرآیند نیازسنجی شود. یک الگوی مناسب باید هدف، قلمرو (حوزه)، روش های اجرایی، یاران سایر ابعاد لازم در جهت انجام یک مقاله نیازسنجی آموزشی را مشخص و معین نماید.

هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوهای نیازسنجی موجود و مقایسه آنها از نظر شرایط اجرا، زمان، مکان و کاربردها و همچنین تعیین مناسب ترین الگوها برای نیازسنجی در سیستم بهداشت و درمان استان اصفهان می باشد. و نیز بدین منظور پس از بررسی اسناد و مدارک موجود و جستجوی گسترده در منابع فارسی و انگلیسی، الگوها و تکنیک هایی که به صورت پراکنده دراین منابع معرفی شده اند را پژوهشگر با استفاده از بینشی سیستماتیک، کلیه این الگوها و تکنیک های موجود را در یک چارچوب کلی در پنج طبقه قرار داده و ضمن معرفی الگوهای هر طبقه، مزایا و معایب هر یک را مورد نقد و بررسی قرار گرفت. برای سنجش میزان تناسب و کاربرد الگوها و مدل های مختلف از طریق مطالعه توصیفی پیمایشی با استفاده از ابزارهای نظیر پرسشنامه و مصاحبه سازمان نیافته، نظرات مدیران و معاونان و کارشناسان ستادی و بهداشتی (۱۹) شبکه بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان (۸۰ نفر)، تحت بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق در دو بخش عبارتند از:

– برای نیازسنجی نیازهای بهداشتی جمعیت تحت پوشش: الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگی های زیر باشند:
۱- مفهوم نیاز به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب و نیز به عنوان برداشت ترکیبی. ۲- منابع تعیین نیاز، جامعه، اهداف و ارزش هایشان. ۳- ابزارهایی نظیر مشاهده مستقیم و پرسشنامه و … . ۴- شناسایی نیازها در سطح شهرستان. ۵- ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت جمعیت. ۶- مناسب ترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله. ۷- مناسب ترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان مردم در یک مکان خاص. ۸- مناسب ترین شرایط اجرایی، تجمع نمایندگان در یک مکان خاص، تکنیک دلفی. ۹- کاربردی ترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف – محور

فهرست مطالب
چکیده
فصل اول : معرفی و تاریخچه
بهداری سابق
خانه بهداشت
مراکز بهداشتی درمانی
سازمان انتقال خون
عملکرد واحد مبارزه با بیماریها
عملکرد واحد تغذیه و مدارس
فصل دوم : فعالیتها
اهداف شبکه بهداشت ابهر
نگاهی بر بیمارستان امدادی ابهر
استراتژی های شبکه بهداشت ابهر
اهم فعالیتهای انجام شده بهداشت حرفه ای
عملکرد واحد بهداشت دهان و دندان
عملکرد واحد اسناد پزشکی
عملکرد نظارت بر درمان
فصل سوم : شرح تفصیلی آموخته ها
اهداف بهداشت محیط در نظام شبکه
مراکز تهیه و توزیع و نگهداری و فروش مواد…
بهداشت مواد غذایی
شرح وظایف کاردان بهداشت محیط در مراکز بهداشتی درمانی
بحث و نتیجه گیری
گزارشی از تشکیل شبکه بهداشت و حقوق باروری
آشنایی یا واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت ابهر
اهداف برنامه های بهداشت خانواده
آموزش بهداشت روان در شبکه بهداشت ابهر
منابع و ماخذ

تعداد صفحات: 100

فرمت فایل: WORD