تصمیم گیری های بازاریابی غالباً مبتنی بر اطلاعاتی هستند که از طریق روش های گوناگون مانند ارسال سریع پستی گفتگو در مراکز خرید تماس های تلفنی جلسات گروهی هدفمند و موارد مشابه گردآوری می شوند.
این شیوه های سنتی گردآوری اطلاعات در حوزه تحقیقات بازاریابی معمولاً با صرف زمان زیاد هزینه های بالا و نیاز به منابع انسانی گسترده همراه هستند. برای کسب نتایج قابل اعتماد و دقیق در این فرآیندها باید تلاش فراوانی به عمل آید.
در همین راستا مقاله حاضر راهکاری نوآورانه در زمینه تحقیقات بازاریابی آنلاین ارائه می دهد که تلفیقی از چند نظریه کلیدی همچون دانش موثر و پویا گروه های آزمایشی و کنترلی مشابه و تجربیات مستقیم و غیرمستقیم است. این چارچوب نظری همراه با افزایش قابل توجه کاربران فضای خرید آنلاین بستری مناسب برای انجام تحقیقات بازاریابی سریع تر ساختارمندتر و مقرون به صرفه تر فراهم می سازد.
مقدمه
پیش بینی ارتباط میان متغیرهای بازاریابی و واکنش های رفتاری مشتریان در فرآیندهای تصمیم گیری تجاری اهمیت فراوانی دارد؛ به ویژه در شرایطی که ارتباطی دوسویه میان فعالیت های بازاریابی و فروش وجود دارد. به عنوان نمونه خرده فروشی را در نظر بگیرید که می خواهد برای یک محصول خاص قیمت مناسبی تعیین کند. تصمیم گیری آگاهانه در این موقعیت مستلزم تحلیل رابطه میان قیمت پیشنهادی (به عنوان متغیر بازاریابی) و میزان تقاضا (به عنوان متغیر پاسخ دهنده) در سطوح مختلف قیمتی است.
حال تصور کنید که این سناریو پیچیده تر شود و خرده فروش به این نتیجه برسد که تبلیغ یک محصول می تواند موجب افزایش قابل ملاحظه درآمد شود. در چنین حالتی تبلیغات ممکن است به شکل ارائه تخفیف از طریق کوپن های محدود انجام شود. در این موقعیت ارزش تعیین شده برای کوپن قیمت نهایی موثر محصول را مشخص می کند؛ قیمتی که تنها در صورتی معنادار خواهد بود که میزان تقاضا در نقاط مختلف قیمت گذاری مشخص شده باشد.
با این حال اگر متغیرهای دیگری همچون رفتار بلندمدت مشتریان نیز مورد توجه قرار گیرد فرآیند تصمیم گیری به مراتب دشوارتر می شود. برای مثال چنانچه فروشنده چندین نوع کالا ارائه کند اعمال تخفیف برای یک محصول خاص ممکن است باعث شود مشتریان طی دوره تخفیف مقدار زیادی از آن کالا را خریداری و ذخیره کنند. این رفتار در ادامه می تواند موجب افت فروش دیگر محصولات و ثبات درآمد در دوره های بعد شود.