این پاورپوینت به بررسی تنش پسماند، انواع آن و روش های اندازه گیری از جمله روش سوراخ کاری مرکزی می پردازد و اهمیت مدیریت تنش های داخلی را نشان می دهد.
تنش پسماند نوعی تنش داخلی است که در ساختار قطعات و اجزاء مکانیکی به جا می ماند حتی زمانی که تمام نیروهای خارجی و بارهای وارد شده از روی قطعه برداشته شده باشند. این تنش ها معمولاً در اثر فرایندهای ساخت، تغییرات دما یا بارگذاری های قبلی ایجاد می شوند و به صورت پایدار در داخل ماده باقی می مانند. وجود تنش پسماند می تواند بر عملکرد و عمر قطعه تاثیر بگذارد و در برخی موارد باعث بروز ترک یا تغییر شکل شود بنابراین شناسایی و مدیریت آن در مهندسی مکانیک اهمیت زیادی دارد.
فهرست مطالب:
- مقدمه
- تنش پسماند
- روش های اندازه گیری تنش پسماند
- روش سوراخ کاری مرکزی