معماری سالن کنسرت هامبورگ
این مجموعه باشکوه به دست شرکت معماری معروف هرزوگ و دِ مورون (Herzog & de Meuron) طراحی شده و در شهر بندری هامبورگ، آلمان واقع شده است. پروژه در سال ۲۰۱۶ به بهره برداری رسید و زیربنایی به مساحت ۱۲۰٬۳۸۳ متر مربع را در بر می گیرد.
ال ب فیل هارمونی شامل سه سالن کنسرت با ابعاد و کاربری های متفاوت است. سالن اصلی که بزرگ ترین آن ها محسوب می شود، ظرفیتی برابر با ۲۱۰۰ نفر دارد و طراحی آکوستیک منحصربه فرد آن توسط شرکت بین المللی Yasuhisa Toyota انجام شده است. این مجموعه همچنین دارای فضاهایی برای آموزش موسیقی، عرشه دیدبانی با چشم انداز ۳۶۰ درجه از شهر و یک هتل مجلل است که تجربه ای چندوجهی از فرهنگ، هنر و اقامت را در یک سازه ترکیب کرده است.
ویژگی معماری
در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷، یکی از شاخص ترین سالن های کنسرت اروپا در شهر هامبورگ آلمان افتتاح شد؛ بنایی با ظاهر چشمگیر که همانند کشتی ای پهلو گرفته در اسکله ای خشک به نظر می رسد. این سازه ی منحصر به فرد از ترکیب حجمی شیشه ای شبیه به بادبانی برافراشته بر روی یک انبار بزرگ آجری شکل گرفته و از سه طرف با بندر تاریخی هامبورگ احاطه شده است.
از نخستین اجراهای عمومی تاکنون، این مجموعه به واسطه طراحی نمادین، کیفیت فوق العاده آکوستیکی و وضوح بی نظیر صدا، تحسین گسترده جامعه فرهنگی و هنری را برانگیخته و به یکی از نمادهای معماری معاصر در آلمان بدل شده است.
تاریخچه
انبار قدیمی که این ساختمان مدرن روی آن نشسته زمانی بزرگترین انبار این بندر و تنها مکانی بوده که کشتی ها می توانستند به صورت مستقیم در آن پهلو بگیرند. این انبار با نام Kaiserspeicher در سال 1875 ساخته شده اما در جریان جنگ جهانی دوم تخریب شد. در سال 1963 ویرانه های این ساختمان را منفجر کرده و انباری جدید در مکان آن ساختند و نام آن نیز به Kaispeicher تغییر کرد. تا دهه ی 90 میلادی، از این انبار برای ذخیره ی کاکائو، تنباکو و چای استفاده می شد.
بررسی نما
با ظهور ترافیک کانتینری، این انبار اهمیت خود را از دست داده و در نهایت نیز متروک شد. در اوایل سال 2000 میلادی، شهر هامبورگ پروژه ی توسعه ی مجدد بندر خود را با بودجه ای چند بیلیون دلاری در دست انجام داشت که طی آن ساختمان های آجری قرن نوزدهمی و زمین های خالی به مسکونی، اداری و فضاهای تجاری تغییر کاربری دادند. معماران سوئیسی Herzog و de Meuron برای طراحی سالن کنسرتی روی ساختمان انبار قدیمی استخدام شدند. بعد از 10 سال توسعه و صرف هزینه ای بالغ بر 850 میلیون یورو، البفیلارمونی به طور رسمی افتتاح شد.
نمای البفیلارمونی از حدود هزار قطعه پنجره با شیشه های خمیده ساخته شده است. سقف موجدار بوده و از پایین ترین نقطه ی شرقی تا ارتفاع 108 متری تا نوک شبه جزیره اوج می گیرد. از ورودی اصلی در بخش شرقی به کمک یک آسانسور منحنی می توانید به عرشه ی مشاهده در طبقه ی هشتم به نام پلازا (روی قسمت آجری) دسترسی پیدا کنید. دسترسی به پلازا بدون بلیط نیز امکان پذیر بوده و چشم اندازه ی خیره کننده به هامبورگ و البه ارائه می دهد.
البفیلارمونی دارای سه سالن کنسرت است. سالن کنسرت اصلی دارای گنجایش 2100 نفر است که در آن هنرمندان در مرکز سالن قرار می گیرند تا ارتباط نزدیک تری با مخاطبان خود داشته باشند، البته این حالت چیدمان از نظر آکوستیکی چالش بزرگ تری را پیش پای طراحان قرار می دهد. آکوستیک این فضا توسط متخصصی معروف در این زمینه به نام یاسوهیسا تویوتو طراحی شده که برای انتشار امواج صوتی از نصب 10000 صفحه ی مجزا بهره برده است. در ادامه یک سالن رسیتال وجود دارد که به اجراهای رسیتال و کنسرت های جاز اختصاص یافته و گنجایش 550 نفر دارد. علاوه بر این دو سالن، کای استودیو نیز وجود دارد که با ظرفیت 170 نفر پذیرای فعالیت های آموزشی می باشد.
سازه
سالن کنسرت هامبورگ در خط ساحلی رودخانه Elbe طراحی شده است. این پروژه در سال 2007 آغاز و به طور جسورانه ای بر روی ساختمان تاریخی انبار بنا شده است، که هم اینک در حال توسعه و تحقق می باشد. در واقع این پروژه توسط 1700 شمع بتنی مسلح پشتیبانی می شود و نمای آن نیز متشکل از 1100 پانل شیشه ای است.
به طور کلی، این ساختمان دارای یک سالن کنسرت بزرگ با ظرفیت 2100 صندلی و مجموعه مسکونی هتل با 250 اتاق و 45 واحد آپارتمان مجزا می باشد. همچنین، برنامه ریزی بر آن بوده تا تاریخ 11 ژانویه سال 2017 افتتاح گردد.
سالن کنسرت الب فیلارمونی هامبورگ معماری خیره کننده ای دارد. این سالن با هزینه ۷۹۰ میلیون یورو به سازه ای شیشه ای با پنجره های منحنی موج مانند و پایه های آجری تبدیل شده است.
مرکز اجتماعی الب فیلارمونی ؛ الب فیلارمونی در کایش پایکا (Kaispeicher) نشانه ای محلی است که اکثر مردم هامبورگ آن را می شناسند اما هیچ وقت واقعا به آن توجه نکرده اند. اکنون این محل به مرکز جدیدی برای زندگی اجتماعی، فرهنگی و روزانه ی مردم هامبورگ و بازدید کنندگان از سراسر جهان تبدیل می شود.
آکوستیک
نمای بیرونی موج شکل و معماری داخلی این سالن که ظرفیت ۲۱۵۰ صندلی را دارد، واقعا خیره کننده و چشم نواز است.
برای اینکه سالن از نظر آکوستیک کامل باشد، شرکت سوئیسی با یک متخصص خبره در زمینه صوت و صدارسانی به نام یاسوهیستا تویوتا، مشاوره کرده است.
بر روی دیواره های سالن برای کامل بودن از نظر پخش و پژواک صدا، ۱۰ هزار پنل ویژه نصب شده است که به اندازه دلخواه صدا را جذب و پخش می کنند.شش سال طول کشید تا این سالن کنسرت تکمیل شود و در این مدت، این پروژه منتقدانی هم برای خود داشته است.زمانی که بالاخره سالن کنسرت تکمیل شد، روی آن واژه آلمانی fertig به معنی تکمیل و تمام شده نمایش داده شد.
شرکت سوئیسی معمار این سالن، پیش از این شاهکارهایی مثل سالن مدرن تیت در لندن، استادیوم آلیانز آرنا و استادیوم لانه پرندگان پکن را هم ساخته بود.