پاورپوینت سیستم مدیریتی بهبود مستمر و استراتژی کایزن

سیستم مدیریتی بهبود مستمر و استراتژی کایزن
Continous Improvement

پیام استراتژی کایزن:

در این جمله خلاصه میشود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود. ارائه پیشنهادات الزاما ماهی یا سالی یکبار نیست بلکه مستمر است.
برای مثال شرکت تویوتا که یکی از شرکتهای بنام در بکار گیری کایزن است در سال 1999 , 7000 کارمند این شرکت 75000 پیشنهاد ارائه دادند که 99 % آنها اجرایی شد. این بهبود های مستمر ولی جزئی سر جمع نقش زیادی در باال بردن بهره وری, بهبود کیفیت, ایمنی بیشتر و جلب رضایت مشتری دارد.

کایزن چیست؟

کایزن در ژاپن طی جنگ جهانی دوم بوجود آمده است که تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها الزام نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.

بهبود مستمر چیست؟

تقریبا از نامش پیداست و با اینکه بسیار ساده به نظر می رسد، اما این شعار حوزه ی صنعت، به بهبود مستمر کسب وکار، فرایندها و روشِ کار شما اشاره دارد و نحوه ی بررسی، برنامه ریزی، اجرا و تکمیل این بهبود، کار را پیچیده می کند. شما باید فلسفه ی بهبودِ مستمرِ منطقی و پایدار را در کل سازمان تان ترویج دهید. با این کار، بهبود مستمر به چیزی فراتر از شعار روی پوستر تبدیل می شود و به این ترتیب روش همیشگیِ شرکت تان خواهد شد

در بین مدلهای سرآمدی کسب و کار مدل «بنیاد اروپائی مدیریت کیفیت» یا EFQM, Eropean Foundation for Quality Management معروفترین مدل می باشد بهبود مستمر(بهبود افزایشی، بهبود نردبانی) یک فرایند یا ابزار بهبود بهره وری است که قصد دارد یک رشد ثابت و سازگار و بهبود در تمامی قستمهای یک فرایند یا فرایندها ایجاد کند. بهبود مستمر پایایی فرایند و امکان بهبود آن را در آینده تضمین می کند. وقتی قصد، رشد سازمان و توسعه ترقی باشد، شناختن تمامی فرایندها و توسعه تحلیل اندازه گیری هر یک از مراحل فرایند ضروری است. بعضی از ابزارهای بهبود مستمر شامل تحلیل اقدامات اصلاحی، فعالیتهای پیشگیرانه، ممیزی داخلی و رضایت مشتری می باشند.

سیستمهای مدیریتی ISO مانند سیستم مدیریت کیفیت یا سیستم مدیریت زیست محیطی از این ابزار استفاده می کنند تا تضمین کنند که هدف کلی یک سازمان بدست آمده است.

یکی از قدرتمندترین ایده هایی که دمینگ ارائه کرد، چرخه بهبود مستمر بود. این چرخه چهار مرحله دارد:

نخستین مرحله، برنامه ریزی برای تغییر هر چیزی است که تلاش می کنید بهبود یابد.
مرحله دوم، انجام آن تغییر در مقیاسی کوچک است.
سومین مرحله، مشاهده و بررسی نتایج
چهارمین مرحله، تصمیم گیری و اقدام مجدداست.

سیستم مدیریتی ” بهبود مستمر” چیست؟

“کایزن” یک شیوه مدیریت ژاپنی است که در ایران به “بهبود مستمر” مشهور است. این سبک مدیریت فرهنگ وشیوه نگرشی ژاپنی را به خود نمایان کرده است. به گزارش کارمند ایرانی به نقل از بانکی دات آی آر، در سال ۱۹۸۰، تولید ناخالص ملی ژاپن، درسومین رده جهانی قرار داشت اما این کشور با استفاده. …
“کایزن” یک شیوه مدیریت ژاپنی است که در ایران به “بهبود مستمر” مشهور است. این سبک مدیریت فرهنگ وشیوه نگرشی ژاپنی را به خود نمایان کرده است.

هدف از کایزن ارتقاء بهره وری سازمان

1_ارتقای کارآئی: کارها را درست انجام دادن 2 _ارتقای اثر بخشی: کارهای درست را انجام دادن 3 _بهبود بهره وری: کارهای درست را درست انجام دادن

چندین دلیل وجود دارد که چرا مشخص نمودن استراتژی بهبود مستمرتان اهمیت دارد:

• باعث می شود تا همه از زبانی یکسان استفاده کنند. وقتی می خواهید آموخته ها و بهترین روش هایتان را در فرایندها و واحدهای تجاریِ خود گسترش دهید، این مهم ترین نکته به حساب می آید. مشخص نمودنِ اسناد، روش ها و دستورالعمل های کاری باعث می شود تا همه با هماهنگی کار کنند.
• ذهنیت ایجاد می کند. به جای اینکه بهبود مستمر را به عنوان چیزی ببینیم که با هر پروژه ی جدید دوباره به راه می افتد، رویکردی مشخص و پایدار نسبت به بهبود مستمر، به افراد می آموزد که این سیستم، جزئی از چگونگی عملکرد کسب وکارتان است. چیزی نیست که به چگونگیِ کارتان اضافه کنید، بلکه اصلا خودش به چگونگیِ کار تبدیل می شود.

باعث می شود افراد مسئول باشند. وقتی بهبود مستمر در تمام سطوح سازمان تان گسترش یافت، دیگر فقط وظیفه ی یک نفر نیست، و به بخشی از کارِ همه ی افراد تبدیل می شود. دانستن اینکه تکاملِ کسب وکارتان هرگز متوقف نمی شود، به کارمندان تان کمک می کند تا بفهمند که در کجا می توانند بخشی فعال از این فرایند باشند.
اعتبار را تقویت می کند. امروزه و در این زمان، گم شدن در میانِ بیانیه های شرکتی و شعارهای مدیریتی آسان است. بهبود مستمر باید به عنوان پایه ی مستحکمی برای سازمان تان تلقی شود، و مشخص کردنِ چگونگیِ رسیدن به آن، این مسیر را دقیق تر می کند.

«من استوی یوماه فهو مغبون»

هر کس که دو روزش یکسان باشد، زیان دیده است .
امام صادق(ع)

تعریف بهبود

فرایندی است نظام مند و پویا به منظور بازنگری و بهبود کیفیت در خدمات، محصولات و فرایندهای یک سازمان

پارادایم ها
پارادایم افکار، اندیشه و باورهای هر انسانی است که مانند یک فیلتر عمل می کنند و داده ها و اطلاعات ورودی را بررسی و اجازه ورود در چهار چوب معیارهای خود به مغز می دهند و در واقع پارادایم باید و نبایدها و تصویرهای بینشی و تصمیم های رفتاری ما را تشکیل می دهند که اگر این پارادایم ها نوسازی و ترمیم نشوند ، ما را در گذشته نگه می دارند و خلاقیت و پذیرش افکار و باورهای نو را از ما می گیرند.

وظایف اصلی مدیریت از نگاه بهبود مستمر

چرا نیاز به بهبود داریم؟

1-بهبود گام به گام:
ابزار های این بهبود ISO9001،5S، Kaizen، مدیریت بهره وری و … می باشند . این روش ریسک پایینی دارد، ازنیروهای داخل سازمان استفاده می کند، فرهنگ بهبود به صورت زیر بنایی حاصل می شود، سازمان هزینه زیادی متقبل نمی شود.

2- بهبود جهشی:
ابزار های این روش شامل ISO9004،EFQM،مهندسی مجدد و … می باشد . این روش ریسک بالایی دارد،نیروی ویژه می خواهد،آموزش های خاص می خواهد، هزینه بالایی دارد، فناوری اطلاعات از رکن های اصلی این بهبود می باشد.

انواع بهبود

100

سازمان (الف)

سازمان (ب)

100

100 نفر اگر یک قدم به پیش

به که یک نفر 100 قدم به پیش

الگوهای بهبود بهره وری

الگوهای بهبود بهره وری

چرخه PDCAیا PDSA

قبل از بهبود

بعد از بهبود

الزامات قانونی
فراروی کشور برای بهبود

الف – برنامه چشم انداز 20 ساله کشور

در برنامه چشم انداز 20 ساله (1404) جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که « با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شده و مدبرانه جمعی و در مسیر تحقق آرمان ها و اصول قانون اساسی، در چشم انداز بیست ساله،
ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل.

گروه کارشناسان ایران کیش

3/31 درصد از متوسط رشد اقتصادی سالانه کشور بایستی از طریق
ارتقاء بهره وری تامین گردد. (خلاصه به مضمون)

ب- ماده 5 قانون برنامه چهارم توسعه (88-1384(

گروه کارشناسان ایران کیش

انجام کار درست به شیوه صحیح

کارایی به اضافه ثمر بخشی در کار و تولید

نگاه هوشمندانه به کار وزندگی بطور مستمر

کارآیی : به توانایی بدست آوردن ستاده از داده کمتر اطلاق می گردد.(خوب کار کردن )
اثربخشی : به تطبیق نتایج حاصل از انجام کار با هدفهای مورد نظر اطلاق می گردد. (کارخوب کردن )
بهره وری = اثربخشی + کارآیی
به عبارت دیگر بهره وری عبارت است از
درست انجام دادن کار درست

گروه کارشناسان ایران کیش

محدودیت منابع و لزوم استفاده بهینه از منابع موجود
ارتقای سطح کیفیت محصول
کاهش هزینه ها
جهانی شدن اقتصاد و افزایش رقابت پذیری
لزوم حفاظت از محیط زیست
لزوم توجه بیشتر به خواست مشتریان
ارتقای سطح درآمد مردم

تعداد صفحات: 40

فرمت فایل: pptx