توضیحات:
پرسشنامه علاقه به درس (CIS) میباشد. این ابزار در سال ۱۹۹۳ توسط «کلر و سوبیا» در ۳۴ گویه و چهار خرده آزمون ساخته شد. این خرده آزمونهای عبارتند از:
– خرده مقیاس توجه (Attention): نمونه گویه های مربوط به این خرده مقیاس عبارتند از:
مدرس میداند که چگونه در مورد موضوع این درس جذابیت لازم را ایجاد کند.
مدرس وقتی می خواهد مطلبی را ارئه دهد حالت انتظار و تعلیق را در فراگیر ایجاد میکند.
– خرده مقیاس ارتباط (Relevance): نمونه گویههای مربوط به این خرده مقیاس عبارتند از:
مطالبی که دراین درس یاد می گیرم برایم مفید خواهد بود.
مدرس، موضوع این درس را مهم جلوه می دهد.
– خرده مقیاس اطمینان (Confidence): نمونه گویههای مربوط به این خرده مقیاس عبارتند از:
موضوع این درس بیش از اندازه برای من سخت است.
مطمئن هستم که در انجام تکالیف این درس موفقم.
– خرده مقیاس رضایت (Satisfaction): نمونه گویه های مربوط به این خرده مقیاس عبارتند از:
من از این درس خیلی احساسِ رضایت می کنم.
سیاهه علاقه (انگیزه) به درس یک ابزار درجهبندی شده است که انگیزه به یک درس را اندازه گیری می کند و گویههای آن به طور مثبت و منفی، انگیزش مربوطه را بیان میکنند. این ابزار بر درجهبندی پنجگانه لیکرت صورت بندی شده است، به هر گویه مثبت در برابر گزینه «کاملا موافقم» نمره ۵ تعلق میگیرد و به ترتیب در برابر گزینههای «موافقم»، «نظری ندارم»، «مخالفم» و «کاملا مخالفم» به ترتیب ۴، ۳، ۲، و ۱ نمره داده میشود.
در تحقیق غزنوی (۱۳۸۶) روایی ابزار مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن به شرح زیر می باشد. ….