این پروژه مالی، به بررسی دفاتر حسابداری و فرم های مالی در سیستم مکانیزه بیمه می پردازد و ساختار ثبت اسناد، طبقه بندی و تشریح حساب ها را تحلیل می کند.
بخشی از متن:
برای انجام ثبت های مالی، بهره گیری از دفاتر متعددی همچون دفتر روزنامه حساب های عمومی، دفتر کل، دفتر معین، دفتر مربوط به اعتبارات، دفتر صندوق، دفتر اموال و نیز فرم های متنوعی نظیر تراز حساب، اسناد حسابداری، حواله پرداخت و سایر فرم های مورد نیاز، کاملاً الزامی است. در ادامه، این موارد با جزئیات بیشتری توضیح داده می شوند.
نظر به این که نظام مالی سازمان بر پایه سامانه های ماشینی استوار بوده و برنامه ریزی شده است که فرآیندهای مالی مرتبط با بخش درمان نیز به طور کامل به صورت مکانیزه انجام پذیرد، دفتر روزنامه ویژه ای برای ثبت داده ها طراحی شده که مبتنی بر ماشین تهیه گردیده است. در این راستا، ضروری است که تمامی واحدهای درمانی از دفاتر روزنامه ای که نمونه آن به این دستورالعمل پیوست شده، استفاده نمایند. روشن است که ستون هایی که در شیوه دستی مورد استفاده نبوده اند، در این قالب ماشینی نیز نادیده گرفته خواهند شد.
دفتر روزنامه ای که برای ثبت حساب های عمومی به کار گرفته می شود، شامل ۱۱ ستون مجزاست و نحوه استفاده از آن به شرحی خواهد بود که در ادامه خواهد آمد. همه واحدهای تابعه ملزم هستند کلیه تراکنش های مالی را صرفاً بر مبنای اسناد حسابداری (که شرح آن در بخش های بعدی ارائه خواهد شد) در این دفتر ثبت نمایند.
فهرست مطالب:
فصل اول
شرح دفاتر و فرمهای مورد لزوم
دفتر روزنامه حسابهای عمومی
دفتر کل
دفتر معین
دفتر اعتبارات
دفتر اثاثیه و اموال
دفتر صندوق
فرمهای مورد نیاز در واحدها
سند حسابداری
موازنه حساب
دستور پرداخت
دستور پرداخت نقدی
دستور پرداخت چک
برگه دریافت ودیعه
برگه رسید انبار
حواله انبار
صورت آمار داروی مصرفی روزانه
فرم آمار مصرفی ماهیانه
فرم صورت مجلس موارد اختلاف اجناس تحویلی با حواله
فصل دوم
طبقه بندی حسابها
گروه ذخائر
گروه اموال غیرمنقول و منقول و امتیازات
گروه اشخاص
گروه وجوه
گروه درآمدها
گروه روابط
گروه حسابهای انتظاری
فصل سوم
تشریح حسابها
گروه ذخائر
۱- ذخائر قانونی
۲- ذخائر استهلاک