مقدمه
با نظری اجمالی به تاریخ جوامع باستانی جهان به این نکته پی می بریم که پست یکی از عمده ترین نهادهای اجتماعی ادوار کهن بوده است . زیرا پیام و پیام رسانی به عنوان یک نیاز مهم اجتماعی از زمان بوجود آمدن ابتدایی ترین تمدن های بشری همواره مطرح بوده و پست به عنوان عامل تعیین کننده این نیاز از دیرباز نقش تعیین کننده ای را بر عهده داشته است .
این نهاد دیرینه اجتماعی امروز با مجهز شدن به پیشرفته ترین امکانات همچنان به نقش موثر اجتماعی ادامه می دهد . وجود سرویسهایی از قبیل سیستمهای تصویری مالی و پیشتاز و نیز بهره گیری از مجهز ترین سیستمهای تجزیه و مبادلات مرصولات و مرادلات پستی موجب می گردد که این نهاد بسیار قدیمی خود با با تکنولوژی پیشرفته امرزی هماهنگ ساخته و بصورت نهادهای توسعه یافته و مدرن در آید . در حال حاضر ارتباط پستی سازمادهی می شود . فواصل را حذف نموده ، زمانها را کاهش داده و در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به عنوان عامل زیربنای و در بسیاری از موارد جلوتر از توسعه گام بر می دارد . چرا که این شبکه عظیم در هم تنیده ، گسترش رفاه عمومی ، ارتقاء دانش و فرهنگ اجتماعی را با خود به ارمغان دارد . پست در مبادلات اقتصادی مشتری را به عرضه کننده کالا نزدیک ساخته و مبادلات پولی را سرعت می بخشد از سوی دیگر پست ، از انزوای اجتماعی رهانیده و به عنوان عامل تقریب ملتها نقش اساسی را ایفا می کند . و در نهایت این نهاد اجتماعی واحد و همبستگی فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی بین افراد حقیقی و حقوقی را در گستره ای فراسوی مرزهای یک کشور ممکن می سازد . تشکیلات مقدماتی پست که تقریباً حالتی نیمه دولتی و یا نیمه خصوصی داشت تا پایان قرون وسطی ادامه داشت . لیکن با گسترش روابط بین کشورها مشخص گردید ادامه وضع پست بصورت کنونی پاسخ گوی جوامع در حال تحول نبوده و بااختراع چاپ و شروع آموزش عمومی و کشف دنیای جدید نیاز به مستمر به توسعه و گسترش روابط بین کشورها نیالز به ارتباطات پستی بیش از پیش احساس گردید . به همین علت با شروع قرن هجدهم که نوعی رابطه دو جانبه پستی بین کشورها برقرار شد و هر کدام از کشورها بر اساس مقیاسها و اوزان و تعرفه پستی مربوط به خود ارتباطات پستس با سایر کشورها دائر خود که نیاز همه جانبه ای لزوم تبعیت وپی ریزی یک سیستم نظام یافته را می طلبید .
فهرست مطالب
فصل اول: آشنایی با مکان کارآموزی
نمودار سازمانی
سرویسهای پستی
فعالیت یک عملیات قبول
وظایف و نحوه مراجعه عاملین فروش به واحدهای برگشت کالابرگ
فصل دوم: ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز
طبقه بندی مرسولات پیشتاز
بیمه مرسولات پستی
مشخصات کالابرگ اصلی
فصل سوم: آزمون آموخته ها، نتایج و پیشنهادات