گزارش کارآموزی در شرکت سایپا

Report an internship at Saipa

موضوع : گزارش کارآموزی در شرکت سایپا

آشنایی با اجزا و عمکرد سیستم انژکتوری در مدل زانتیا ۲۰۰۰

اساس کار در سیستم گرفتن اطلاعات از سنسورها و پردازش آن و ارسال یک سری فرمان به عملگرها جهت محاسبه دقیق سوخت است .

عملگرها  (خروجی)       ECU (پردازش)        اطلاعات سنسورها (ورودی)

سنسورها

۱- سنسور دماسنج آب موتور WTS  : این سنسور یک حس گر است که داخل مدار خنک کننده موتور قرار گرفته و با تغییر مقاومت NTC ولتاژهای متغیری به ECU ارسال می کند . وقتی دمای آب موتور پایین است تبخیر سوخت ضعیف شده موتور نیاز به سوخت غنی تری دارد . در این حالت به علت زیادتر بودن مقاومت NTC سنسور آب ولتاژ در مدار  ECU و WTS زیاد است . ولتاژ زیاد در ECU از مدار سنسور آب ارسال سوخت زیاد است . وقتی دمای آب موتور افزایش می یابد مقاومت NTC کاهش یافته و به علت ارسال جریان ولتاژ در مدار کمتر می شود در این هنگام ECU با افزایش جریان سوخت ارسالی را کاهش می دهد . ۲- سنسور دمای هوا  ATS سنسور هوا روی درپوش هواکش نصب شده است و وظیفه دارد دمای هوای ورودی به موتور را به ECU ارسال کند . با ارسال دمای هوا زمان باز بودن انژکتورها در حالت استارت زدن و دور آرام اصلاح شده و نیز روی تایمینگ جرقه و یا گرم شدن هوا مقاومت کاهش یافته و ولتاژهای متفاوتی به ECU ارسال می کند . با گزارش این سنوسر مقدار سوخت و تایمینگ جرقه زنی نیز تغییر می کند و لذا سنسور هوا یکی از سنسورهای مهم سوخت رسانی است .

۳- سنسور وضعیت دریچه گاز TPS سنسور تعیین وضعیت دریچه گاز TPS روی دریچه گاز سوار شده و نسبت به درصد باز بودن دریچه گاز ولتاژهای متغیر به ECU ارسال می دارد . در نتیجه طول زمان باز بودن سوپاپ انژکتور تعیین می شود .

۴- سنسور اکسیژن : این سنسور تشکیل شده از یک بدنه لوله ای سرامیکی پوشیده شده از لایه اکسید سیلیکونیوم (Zr) که مانند دو الکترود یک باتری کوچک عمل می کند . روی لایه سیلیکونیوم را با فلز پلاتین به ضخامت ۱۰ میکرون پوشانیده اند . تا خاصیت کاتالیزوری اکسیداسیون داشته باشد . لایه خارجی در معرض لوله اگزوز و لایه داخلی در معرض هوای جو قرار دارد . برای محافظت از لایه خارجی آن را با سرامیک متخلخل ۱۰۰ میکرونی پوشانیده اند و لایه داخلی فقط پوشش فلزی دارد . در دمای ۳۰۰ درجه تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد وقتی خروجی با سوخت غنی به لایه خارجی می رسد . در دمای زیاد مقدار اکسیژن با سرعت با CO ترکیب و CO2 می دهد . بنابراین تجمع اکسیژن در لایه خارجی سنسور حداقل می شود . بر عکس در لایه داخلی اکسیژن هوا به صورت فراوان وجود دارد . اتم های اکسیژن در کنار لایه داخلی یونیزه شده و شارژ مثبت زیادتری را ایجاد می کند . و بر عکس در لایه خارجی شارژ منفی تولید می شود این اختلاف شارژ ولتاژی بین (۸/۰ تا ۱ ولت ) در سنسور بوجود می آید در حالت سوخت ضعیف به علت فراوانی اکسیژن در دود شارژ لایه خارجی با لایه داخلی برابر شده لذا عمل الکتروموتیو به صفر می رسد و ارسال ولتاژ قطع می گردد . این سنسور دارای گرمکن است که در ابتدای کار گرمکن سنسور را به سرعت به دمای لازم برای اندازه گیری می رساند و عمل اندازه گیری انجام می شود . سنسور اکسیژن در سیستم انژکتوری مدل ۱۸۰۰ دارای گرمکن نبوده و فقط در مدل ۲۰۰۰ زانتیا دارای گرمکن بوده است .  سیستم سوخت رسانی انژکتوری زانتیا

۵- سنسور دور سنج و زاویه سنج SKP و سنسور تعیین پیستور اول CMP : سنسور دور سنج موتور وظیفه دارد دور میل لنگ را در دقیقه به اطلاع سیستم مدیریتی EMS و در عین حال زاویه گردش میل لنگ را به اطلاع ECM می رساند . سنسور تعیین سیلندر اول موقعیت پیستون اول در زمان کار را گزارش می دهد . در زانتیا این کار توسط دو دیود نوری به کار رفته مشخص می شود . دیود اول مربوط به تعیین پیستون اول و دیگری مربوط به وضعیت میل لنگ است .

روش کار : یک صفحه مشبک روی میلدرکو قرار دارد که از میان پایه دیودهای نوری عبور می کند . تعداد شیارهای زاویه و دور سنج ۲۰ عدد برای هر سیلندر است و سوراخ هم برای تعیین موقعیت سیلندر اول وجود دارد . وقتی صفحه مشبک دلکو می چرخد نور دیود LED از سوراخ مشبک دوار عبور می کند و به آنود دیود فتوسل که درست پایین جصفحه مشبک نصب شده می رسد و آن را فعال می کند . فعال شدن دیود فتو سل باعث می شود ۵ ولت ارسالی از ECU که در مدار بوده به ترمینال های پشت مقایسه کننده می رسد و باعث می شود ۶ ولت به ترانزیستور ECU ارسال داشته و آن را روشن کند در هر دور صفحه مشبک ۴ سری سیگنال برای دور سنج و زاویه سنج میل لنگ و یک سیگنال برای تعیین سیلندر اول به ECU ارسال می شود . ۶ – سنوسر فشار سنج هوای مانیفولد MAP : این سنسور با اندازه گیری فشار مطلق مانیفولد هوا به صورت غیر مستقیم دبی هوا را تعیین می کند . سنسور MAP نوعی اندازه گیری مقاومت متغیر است که تغییرات فشار مانیفولد هوا به صورت تغییرات ولتاژ به ECU گزارش می دهد . همچنین فشار هوا در حالت های شتاب گیری بار متوسط و غیر متوسط را اندازه گیری می کند . ECU براساس ولتاژهای دریافتی یک سری پردازش انجام می دهد . این پردازش ها قبلاً به صورت فرمان در حافظه ECU وارد شده و ECU با گرفتن هر ولتاژ متناسب با فرمان ضبط شده در حافظه اش در عملگر ها فرمان لازم را می دهد .

دانلود گزارش کارآموزی در شرکت سایپا

شرکت سایپا

فهرست مطالب

 

آشنایی با محل کار آموزی

آشنایی با اجزا و عمکرد سیستم انژکتوری در مدل زانتیا ۲۰۰۰

سنسورها

روش کار

عملگرها

سیستم تزریق سوخت الکترونیکی EFI چیست؟

تفاوت عمده سیستم های انژکتوری در موتورهای بنزینی و گازوئیلی :

انواع سیستم های سوخت رسانی انژکتوری

سیستم های پاشش سوخت تکی یا Single Point Fuel Injection

سیستم های پاشش سوخت چند گانه یا Multi Point Fuel Injection :

سیستم های پاشش مستقیم سوخت یا Gasoline Direct Injection:

آشنایی با سیستم های  shopirani.ir CLOSE LOOP و OPEN LOOP

مزایای استفاده از سیستم های انژکتوری نسبت به سیستم های کاربراتوری:

معایب سیستم های سوخت رسانی انژکتوری نسبت به کاربراتوری :

سالنامه  ریو

۱) طراحی:

۲)مشخصات فنی:

طرح خارجی

طرح داخلی و امکانات

موتور و گیربکس

دیگر مشخصات این ماشین

«ریو» به سهامداران سایپا امید داد

اولین محموله خودروهای ریو ساخت سایپا صادر شد

تست رانندگی با خودروی ” ریو ”

تست اول ریو ـ تست ایمنی

نکات قابل توجه درتست اول

حذف قطعات استاندارد:

تست دوم ریو ـ تست شهری

تست سوم ریو ـ تست پیست

مشخصات فنی Rio

سیستم انتقال قدرت

وزن ها

مصرف سوخت

سیستم فرمان

سیستم ترمز

سیستم تعلیق

رینگ و لاستیک

ظرفیت

عملکرد

مدل

موتور و قدرت

سوخت

وزن و ابعاد خارجی

ترمز و انتقال قدرت

ابعاد داخلی

امکانات ویژه

سیستم صوتی

سیستم امنیتی

منابع و مآخذ

تعداد صفحات: 55

فرمت فایل: WORD