این مقاله در مورد براک در پرتو کوبیسم است و به بررسی سبک کوبیسم، نقش براک و پیکاسو، و تحولات بصری هنر مدرن در قرن بیستم می پردازد.
تعریف کوبیسم
دستاوردهای بصری و شناختی نقاشان پیشتاز سده بیستم، به میزان قابل توجهی از پژوهش ها و تجربیات بزرگان هنر در واپسین سال های قرن نوزدهم تاثیر پذیرفته بود. جریان های هنری همچون فوویسم و اکسپرسیونیسم، در واقع ادامه دهنده مسیر نوینی بودند که توسط هنرمندانی چون سورا، گوگن و ون گوگ هموار شده بود؛ مسیری که رنگ ناب و بیان احساسی از طریق آن اهمیت بنیادینی پیدا کرد. این هنرمندان با آنکه آموزه های پل سزان را نادیده نگرفتند، اما تنها بخشی از نظریات او را که با ترجمان دریافت ذهنی به واسطه رنگ های معادل در پیوند بود، مبنای تحول خود قرار دادند. دیدگاه های سزان در مورد فضا و فرم برای آنان چندان مورد توجه نبود. در سوی دیگر، مکتب کوبیسم دقیقا از همین نظریات سزان در باب ساختار فضایی آغاز کرد و به عنوان تلاشی جدی برای هماهنگ سازی عناصر زیبایی شناختی تصویر با منطق درونی اشکال رنگی، مطرح شد؛ هدفی که از دیدگاه اندیشمندان هنر در دهه آغازین قرن بیستم، بسیار حیاتی و اساسی می نمود.
پیکاسو و براک ـ ابتدا هر یک به طور مستقل و سپس در همکاری با یکدیگر ـ موفق شدند شیوه های نوینی را برای حل چالش بازنمایی فرم های سه بعدی در فضای دوبعدی خلق کنند. آنها این مسئله را نه با تکیه بر قراردادهای تثبیت شده سنتی، بلکه با استفاده از تکنیک هایی تازه به سرانجام رساندند. افزون بر این دستاورد، آنها به نقطه ای رسیدند که در آن مفهوم «زمان» نیز به صورت عنصری محسوس در اثر هنری ظاهر شد؛ پدیده ای که از آن به عنوان بُعد چهارم یاد می شود.
کوبیست ها مسیر خود را مستقل از دیگر جریان ها پیمودند و در تعامل با موضوعات مورد علاقه شان، نگاهی نو به دگرگونی های فکری و فناورانه زمان خود داشتند. آنها به نحوی چشمگیر، مجذوب پدیده های میان رشته ای یا اصطلاحاً «بینابینی» شدند و بر اساس همین نگاه، نظامی تصویری بنیان گذاشتند که در آن، پیوند و درهم تنیدگی پدیده ها به خوبی قابل نمایش بود.
بدین سان، زمینه برای به تصویر کشیدن فرآیندها به جای وضعیت های ایستا فراهم آمد. کوبیسم را می توان هنری دانست که در آن، ساختار و حرکت، پیکره ها و فضای پیرامونی، و نشانه های عینی بر بوم با واقعیت متغیر و پویای اطراف، در کنش و واکنشی مداوم قرار دارند. گرچه مفاهیمی چون ساختار، فضا، نماد و فرایند در نگاه کوبیست ها با معانی فیزیکی و علمی آن ها در حوزه فیزیک هسته ای متفاوت است، اما نوع تفاوت میان دیدگاه کوبیست ها و دیدگاهی نظیر ورمیر، نقاش برجسته هلندی قرن هفدهم، نسبت به حقیقت عینی، شباهت فراوانی با فاصله ای دارد که میان درک فیزیک نوین و نگرش نیوتنی به جهان وجود دارد؛ شباهتی بنیادین و اساسی، نه صرفاً سطحی و ظاهری.
فهرست مطالب :
- براک در پرتو کوبیسم
- فصل اول
- کوبیسم
- ۱- تعریف کوبیسم
- ۲-روش و سبک کار کوبیسم
- الف: روش نمایش سه بعدی فرم (فائق آمدن بر حجم)
- پیکاسو و براک
- ب) روش فائق آمدن برزبان
- فصل دوم
- کوبیسم تحلیلی
- تعریف
- ۲) روش و سبک کار کوبیسم تحلیلی
- فصل سوم
- زندگی براک